Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niemiecki okręt podwodny opuścił Gdynię

Niemiecki okręt podwodny U34 podchodzi do nabrzeża Portu Wojennego Gdynia. Fot. st. chor. szt. mar. Piotr Leoniak/MW RP

14 września Port Wojenny w Gdyni Oksywiu opuścił okręt podwodny U34 (S 184) typu 212A Sił Morskich Republiki Federalnej Niemieckiej (Deutsche Marine). Co warto podkreślić, jest to już druga wizyta w Gdyni okrętu tego typu w przeciągu trzech miesięcy.

S 184 do Portu Wojennego w Gdyni wszedł 7 września, cumując przy tym bardzo głęboko wewnątrz wojskowego kompleksu. Bieżąca wizyta była nietypowa z co najmniej dwóch powodów.

Po pierwsze trwała wyjątkowo długo, gdyż cały tydzień, a po drugie niemiecki okręt jak już wspomniano nie zacumował w porcie handlowym a wojennym. W przypadku poprzednich odwiedzin, które zrealizował bliźniaczy U31 (S 181), a które odbywały się w dniach 15-18 czerwca bieżącego roku okręt zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. Nie zmienił się jednak charakter wizyty, który uznać można za roboczy, uwzględniający m.in. odtworzenie gotowości bojowej, wypoczynek załogi (szczególnie że okręt przybył bez jednostki wsparcia Main A515 typu Elbe, która często towarzyszy okrętom podwodnym Deutsche Marine). Niejako drugim powodem wizyty była bez wątpienia kolejna prezentacja niemieckiego okrętu podwodnego typu 212A, stronie polskiej, która zainteresowana jest pozyskaniem okrętów tej klasy w ramach programu modernizacji sił morskich Rzeczypospolitej pk. Orka.

U 34 jest czwartą z sześciu okrętów podwodnych typu 212A, jakie zbudowano na zamówienie  Deutsche Marine. Okręt zbudowany został przez koncern tkMS, przy czym prace realizowane były jednocześnie w dwóch stoczniach: Nordseewerke Emden GmbH (zbudowała sekcje rufową wraz z układem napędowym) oraz Howaldtswerke-Deutsche Werft w Kilonii (sekcja dziobowa oraz scalanie kadłuba, wodowanie i próby zdawczo-odbiorcze). Jego budowę rozpoczęto w grudniu 2001 roku, wodowanie miało miejsce w lipcu 2006 roku, a do a do służby jednostkę wprowadzono 3 maja 2007 roku. Okręty tego typu legitymują się wypornością pełną 1830 ton (w położeniu podwodnym) przy wymiarach kadłuba 56,0x7,0x6,0 m. Układ napędowy składa się z pojedynczego silnika wysokoprężnego MTU 16V396 o mocy 2150 kW, dziewięciu ogniw BZM34 o mocy po 34 kW. Ruch postępowy zapewnia pojedynczy silnik elektryczny Sinavy Permasyn FR6439-3900KW o mocy 2850 kW obracający pojedynczą, siedmiołopatową śrubą napędową. Uzbrojenie stanowi sześć dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm dla torped ciężkich typu DM2A4 (zapas do 13 pocisków). Załoga składa się z 28 osób. Wszystkie okręty podwodne tego typu wchodzą w skład 1. Dywizjonu okrętów podwodnych (1. Ubootgeschwader), 1. Flotylli operacyjnej (Einsatzflottille 1) ze stałym miejscem bazowania w bazie morskiej w Eckernförde.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc