16 sierpnia korporacja Lockheed Martin poinformowała, że program F-35 Lightning II osiągnął (oczekiwany) przełom – odnotowano dostawę tysięcznego egzemplarza samolotu powyższego typu.
Jak wskazuje oficjalna statystyka, granica została przekroczona na przełomie lipca oraz sierpnia bieżącego roku, jednak nie poinformowano, gdzie trafiła jubileuszowa maszyna. Dotychczas dostarczone wylatały już blisko 890 tys. godzin, a liczba przeszkolonych pilotów przekroczyła 2500. Łącznie F-35 Lightning II zostały zakontraktowane przez dziewiętnaście państw świata – najnowszym członkiem „klubu” została Grecja, która zamówiła 20 egzemplarzy F-35A Lightning II z opcją na kolejnych 20.
Obecnie samoloty F-35 są dostarczane do użytkowników w oparciu o trzy linie montażu ostatecznego. Główna mieści się w Stanach Zjednoczonych, a pozostałe dwie w Japonii oraz we Włoszech. Wkrótce dostawy obejmą pierwsze dwa egzemplarze dla nowego użytkownika – Polski. Uroczysty roll-out pierwszego F-35A Husarz zaplanowano na 28 sierpnia bieżącego roku w Fort Worth.
Poza zadaniami szkolno-treningowymi oraz realizacją zadań związanych z wzmacnianiem potencjału obronnego NATO, F-35 są także wykorzystywane bojowo przez Siły Obronne Izraela w walkach na Bliskim Wschodzie. Wkrótce w powyższy obszar dotrą także F-35C Lightning II, które stacjonują na lotniskowcu USS Abraham Lincoln (CVN 72).
Wkrótce liczba użytkowników może wzrosnąć. Zainteresowanie zakupem wyraża Rumunia, a także Hiszpania. W pierwszym z wymienionych przypadków władze w Bukareszcie chcą zawrzeć międzyrządową umowę LOA do końca bieżącego roku, co może być trudne ze względu na (ciągły) brak zgody Departamentu Stanu. W przypadku Hiszpanii F-35 mają stać się następcami m.in. samolotów skróconego startu i pionowego lądowania Boeing AV-8B Harrier II.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu