Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Rośnie zainteresowanie zakupem P-8A Poseidon w Europie

Fot. Forsvaret

30 lipca media francuskie poinformowały, bazując na rozmowach z przedstawicielami koncernu Boeing, że w obliczu zmian geopolitycznych w Europie, rośnie zainteresowanie zakupem samolotów patrolowych bazowania lądowego P-8A Poseidon.

Wśród potencjalnych odbiorców wymienia się sześć państw – mowa o Danii (formalnie od kilku miesięcy prowadzone są rozmowy, które mają duże szanse podpisaniem umowy), Norwegii (zakup kolejnych maszyn w celu rozszerzenia możliwości operacyjnych), Finlandii, Szwecji. Dodatkowo, od dłuższego czasu, w gronie znajdują się Włochy, które potrzebują nowych maszyn tej klasy do zabezpieczenia strefy zainteresowania na Morzu Śródziemnym. Sporym zaskoczeniem w powyższej grupie państw jest jednak Francja – w tym przypadku może to sugerować formalną śmierć programu MAWS (Maritime Airborne Warfare System), który miał być rozwijany z Republiką Federalną Niemiec (ostatecznie Berlin zakupił już osiem P-8A Poseidon), a próba zainteresowania innych państw (m.in. Hiszpanii i Kanady) zakończyła się niepowodzeniem.

W ostatnich latach Francuzi kilka razy wskazywali, że w obliczu kosztów oraz skrócenia czasu na dostawy są zainteresowani zakupem produktów amerykańskich. Doskonałym przykładem są m.in. średnie samoloty transportowe C-130J-30/KC-130J Super Hercules, bojowe bezzałogowe aparaty latające MQ-9A Reaper czy kierowane pociski przeciwpancerne AGM-114 Hellfire. Nie można wykluczyć, że podobnie może być z zakupem P-8A Poseidon.

Dotychczas Boeing dostarczył 200 samolotów P-8 Poseidon, które są eksploatowane w Stanach Zjednoczonych, Australii, Indii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Nowej Zelandii oraz Republiki Korei. W bieżącym roku Boeing podpisał umowę produkcyjną na siedemnaście maszyn (14 dla Kanady oraz 3 kolejne dla Republiki Federalnej Niemiec). Dodatkowo producent może liczyć na dostawę kolejnych maszyn do US Navy (Kongres zatwierdził zamówienie dziesięciu sztuk). Globalna flota wylatała ponad 600 tys. godzin.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc