Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Wzrośnie produkcja transporterów AMPV

BAE Systems zamierza zwiększać produkcję transporterów AMPV zarówno z myślą o odbiorcach amerykańskich, jak i o rynkach eksportowych. Fot. Bartłomiej Kucharski

25 czerwca amerykańskie media opublikowały informację o planowanym wzroście skali produkcji wielozadaniowych gąsienicowych transporterów opancerzonych AMPV.

Informację mieli przekazać dyrektor programu AMPV w firmie BAE Systems, Inc. Bill Sheehy i dyrektor ds. handlu na Europę Paul Zukowski podczas paryskiego salonu Eurosatroy 2024. Ujawnili oni, że już w marcu br. koncern BAE Systems rozpoczął realizację planu zwiększania produkcji AMPV w zakładach w York w stanie Pensylwania. Dotychczas zakład był w stanie dostarczać pojazdy dla jednego pancernego brygadowego zespołu bojowego (ABCT) rocznie, czyli ok. 130 pojazdów. W niedalekiej przyszłości fabryka ma produkować o ponad połowę więcej pojazdów, osiągając wydajność ok. 200 szt. rocznie. W dalszej przyszłości planowany jest wzrost nawet do 220 AMPV w każdym roku, przy czym zarząd BAE Systems bierze pod uwagę możliwość eksportu wozów. Zwiększenie produkcji ma zapewniać zdolność do zabezpieczenia potrzeb zakupowych US Army i potencjalnych odbiorców zagranicznych równocześnie. Rozważany jest przy tym zarówno eksport odmian produkowanych na rzecz US Army (lub ich eksportowych odpowiedników), jak i tych niezamawianych przez Pentagon (np. prezentowany w Paryżu bojowy wóz piechoty). Potencjalny rynek mają stanowić przede wszystkim obecni użytkownicy przestarzałych amerykańskich transporterów opancerzonych M113, które zresztą w US Army są zastępowane przez właśnie AMPV. Brane pod uwagę są także państwa kupujące czołgi Abrams, jak Polska czy Rumunia. W kontekście naszego kraju wspomina się m.in. wersje dowodzenia i ewakuacji medycznej.

Co do nowych odmian, zapowiedziano m.in. opracowanie wersji „matki” bezzałogowych pojazdów lądowych. Byłoby to w istocie mobilne centrum dowodzenia i kontroli, z którego można by sterować dwoma-trzema pojazdami bezzałogowymi. Ponadto planowane jest wprowadzenie do oferty wieżowego moździerza samobieżnego (np. z wieżą Patria NEMO, ale nie jest to jedyna rozważana opcja). Planowane jest również wprowadzenie modyfikacji w konstrukcji AMPV na podstawie doświadczeń zebranych podczas wojny na Ukrainie czy przygotowanie nowych konfiguracji podwozia, np. z nowym układem napędowym.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc