25 czerwca Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało, że flota szesnastu samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik osiągnęła nalot 10000 godzin.
Samoloty Leonardo M-346 Bielik zastąpiły w procesie szkolenia TS-11 Iskra. Kontrakt na pierwszą ósemkę zawarto w lutym 2014 roku. W 2018 roku, w dwóch osobnych transzach, zamówiono kolejnych osiem sztuk – dostawy zakończono w grudniu 2022 roku. Poza realizacją zadań szkolenia zaawansowanego są także wykorzystywane w pokazach lotniczych – 41. Baza Lotnictwa Szkolnego, podobnie jak inne jednostki, sformowała zespół pokazowy.
Dzięki zakupowi i wdrożeniu do działań operacyjnych systemu szkolenia pilotów, który jest oparty na M-346 Bielik, 41. Baza Lotnictwa Szkolnego może realizować proces szkolenia pilotów wielozadaniowych maszyn bojowych 4. oraz 5. generacji. Jest to niezwykle ważne, szczególnie przy rosnących potrzebach personalnych Sił Powietrznych – obecnie budowane są kadry, które będą służyć zarówno w jednostkach eksploatujących F-16C/D Jastrząb oraz oczekujących na dostawy F-35A Lightning II czy FA-50PL Fighting Eagle.
Polska jest jednym z trzech państw NATO, które zakupiły samoloty Leonardo M-346. Pomimo niewielkiej liczby, powyższa konstrukcja jest szeroko wykorzystywana przez kolejne państwa sojuszu co jest związane z rosnącą liczbą chętnych, którzy kierują swój personel do międzynarodowego ośrodka szkolenia IFTS we Włoszech. Podstawowym typem maszyny służącej do szkolenia praktycznego są M-346 Master należące do Sił Powietrznych Włoch oraz koncernu Leonardo.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu