12 czerwca Komisja Budżetowa niemieckiego Bundestagu zatwierdziła propozycję, w ramach której Federalne Ministerstwo Obrony (Bundesministerium der Verteidigung) zwróciło się o uruchomienie opcji zakupu dwóch kolejnych fregat Klasse F126, ujętych w formie opcji kontraktowej w umowie z 2020 roku.
Wstępnie zatwierdzono kwotę 25 mln EUR pozwalającą uruchomić opcję kontraktową. Nieoficjalnie podawana jest kwota 2,8 mld EUR, która ma zostać wydana na dwa dodatkowe okręty. Ich budowę zlecono holenderskiej grupie stoczniowej Damen Schelde Naval Shipbuilding (obecnie Damen Naval), która wygrała przetarg i zawarła umowę z Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) 19 czerwca 2020 roku. Cztery pierwsze fregaty F126 będą kosztowały ok. 4,6 mld EUR.
Fregaty F126 będą dużymi okrętami wielozadaniowymi, większymi nawet od wprowadzonych niedawno do służby jednostek typu F125 Baden-Württemberg, wypierających 7200 ton, przewyższających wszystkie jednostki bojowe Deutsche Marine. Przy wyporności ok. 10 000 ton i długości 166 m, będą to okręty wielkości niszczycieli, a przy tym staną się największymi jednostkami bojowymi zbudowanymi w Republice Federalnej Niemiec po II wojnie światowej. Konstrukcja platformy pozwoli na operowanie globalne, w tym w rejonach tropikalnych oraz okołobiegunowych.
Produkcja odbędzie się w całości w Niemczech i będzie realizowana przez trzy stocznie. W NVL Peene-werft w Wolgaście powstaną rufowe części fregat. Gotowe zostaną przeholowane do Kilonii, gdzie w stoczni German Naval Yards Kiel będą scalane ze zbudowanymi tam częściami dziobowymi. Całe kadłuby z nadbudówkami, będą następnie przetransportowane drogą morską do hamburskiej stoczni Blohm+Voss, należącej od 2016 roku do grupy Fr. Lürssen Werft (dziś NVL Group). Tam odbędzie się końcowe wyposażanie, próby stoczniowe i próby zdawczo-odbiorcze. Prototyp ma być przekazany BAAINBw w 2028 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu