26 lutego koncern Leonardo poinformował, że globalna flota wielozadaniowych śmigłowców AW139 przekroczyła granicę 4 mln godzin spędzonych w powietrzu. Powyższy wynik to zasługa około 1200 wiropłatów eksploatowanych przez ponad 290 użytkowników.
Jak wskazują dostępne dane, ostatni milion godzin został wylatany w ciągu 36 miesięcy. Przypomnijmy, oblot prototypu AW139 (wówczas znanego jako AB139) miał miejsce 3 lutego 2001 roku. Z kolei pierwsze seryjne śmigłowce wdrożono do eksploatacji w 2003 roku. Od tego czasu konstrukcja zdominowała rynek wiropłatów segmentu półśredniego – zostały zakupione przez ponad 290 użytkowników w ponad 70 państwach świata. Obok rynku cywilnego, AW139 jest także popularny w segmencie maszyn służb porządku publicznego, a także w siłach zbrojnych rosnącej liczby państw.
Wśród największych sukcesów można wymienić m.in. zwycięstwo w amerykańskim programie dotyczącym wyboru następców Bell UH-1N Iroquios służących w US Air Force do zabezpieczenia baz uzbrojonych w międzykontynentalne pociski balistyczne. Docelowo program obejmuje dostawę 84 maszyn, które Leonardo dostarczy we współpracy z koncernem Boeing. W ostatnich miesiącach AW139 został wybrany jako następca dla śmigłowców Bell 205 w Siłach Powietrznych Grecji.
Każdy kontrakt produkcyjny AW139 to także ważny sukces zakładów WSK PZL Świdnik S.A., należących do Leonardo – lubelski podmiot dostarcza bowiem struktury konstrukcyjne do każdego wiropłata tego typu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu