15 listopada NSPA (NATO Support and Procurement Agency) poinformowała, że w ramach modernizacji możliwości wczesnego ostrzegania i dowodzenia, sojusznicy zdecydowali się na wybór oferty koncernu Boeing. Tym samym następcą dla E-3 Sentry będą E-7A Wedgetail.
Jak wskazuje komunikat, w ramach pierwszej fazy programu, NSPA planuje zakupić sześć samolotów wraz z niezbędnym wyposażeniem pokładowym oraz naziemnym. Cały projekt ma być realizowany poprzez procedurę FMS. Wstępna gotowość operacyjna nowego komponentu ma zostać ogłoszona w 2031 roku. Powyższa decyzja to wynik analiz ofert producentów, w tym koncernów Boeing, Northrop Grumman oraz Saab. Nieoficjalnie wybór Boeinga był wskazywany już podczas czerwcowego Międzynarodowego Salonu Lotniczego i Kosmicznego w Paryżu.
Program wyboru następcy dla E-3 Sentry został zapoczątkowany poprzez agencję NSPA w kwietniu 2022 roku. Obecnie eksploatowana flota ma być eksploatowana do 2035 roku. W ciągu ostatnich miesięcy maszyny są intensywnie eksploatowane w lotach patrolowych w Europie Środkowej (przede wszystkim nad Polską oraz Rumunią). Należy przy tym pamiętać, że NATO zamówiło łącznie osiemnaście sztuk – jeden z nich został rozbity, a trzy już wycofane ze służby.
Dla programu E-7 decyzja NSPA to kolejny, w ostatnich miesiącach, sukces. W lutym bieżącego roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił pierwsze dwa egzemplarze na potrzeby US Air Force. Docelowo flota ma składać się z 26 maszyn. Dodatkowo nie można wykluczyć, że Wielka Brytania rozszerzy swoje zamówienie o dwa kolejne samoloty.
Obecnie E-7 Wedgetail są eksploatowane przez Turcję, Republikę Korei oraz Australię. Dodatkowo trzy egzemplarze powstają na potrzeby Wielkiej Brytanii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu