Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Kolejny LCS opuszcza szeregi US Navy

USS Milwaukee (LCS 5) wychodzący na swoją drugą i ostatnią misję w ramach 4. Floty US Navy. Fot. US Navy

8 września w bazie US Navy Mayport w Jacksonville na Florydzie po raz ostatni opuszczono banderę na pokładzie okrętu bojowego do działań przybrzeżnych USS Milwaukee (LCS 5) typu LCS.

Milwaukee został zbudowany jako trzecia jednostka (z 12 jakie przekazano US Navy, kolejne cztery są obecnie wykańczane) należąca do podtypu Freedom typu LCS (Littoral Combat Ship). Jest drugim okrętem tego typu, z zaplanowanych dziewięciu, które zdecydowano się przeznaczyć do wycofania z aktywnej służby w US Navy w bieżącym roku (choć biorąc pod uwagę miesiąc, plan ten nie zostanie zapewne zrealizowany w 100%).

Niecały miesiąc podobna uroczystość odbyła się na pokładzie bliźniaczego Sioux City (LCS 11, https://zbiam.pl/najmlodszy-okret-us-navy-opuscil-bandere). W odróżnieniu jednak od „jedenastki”, którą wycofano po niecałych 5 latach, Milwaukee przesłużył niemal o trzy lata więcej (dokładnie 7 lat 10 miesięcy i 18 dni). A pamiętać należy, że docelowa norma eksploatacji dla jednostek tego typu oszacowana została na 25 lat.

LCS 5 zamówiony został 29 października 2010 roku, jego stępkę położono 27 października 2011 roku, a wodowanie odbyło się 18 grudnia 2013 roku. Zbudowany został w należącej do włoskiego koncernu Fincantierii, stoczni Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin. Banderę na pokładzie podniesiono 21 listopada 2015 roku. Jak wszystkie okręty podtypu Freedom na stałe przydzielony był do utworzonego 7 listopada 2014 roku, drugiego dywizjonu LCS LCSRON2 (Littoral Combat Ship Squadron Two), podległego dowództwu Naval Surface Force Atlantic (SURFLANT) ze stałym miejscem dyslokacji w Mayport.

W porównaniu do oryginalnego projektu, Milwaukee otrzymał pewne usprawnienia mające na celu przede wszystkim poprawienie stabilności jednostki, w tym celu wydłużono nieco rufową część jednostki dodając dodatkowe zbiorniki stabilizacyjne. We wrześniu 2015 roku, zanim jeszcze podniesiono na nim banderę US Navy, przyszły LCS 5 zasłynął uszkodzeniem niemal 40 cywilnych jednostek. W trakcie bowiem realizowanych wówczas prób morskich, przechodząc w bezpośredniej bliskości przystani na wyspie Chambers Island w hrabstwie Door, wytworzył wysoką na 1,5 m falę. Prowadzone przez amerykańską Straż Wybrzeża śledztwo zakończyło się dopiero w czerwcu 2016 roku, w jego wyniku odstąpiono od wymierzenia jakiejkolwiek kary dowodzącemu jednostką.

W latach 2022-2023 okręt odbył dwie kampanie działając w ramach 4. Floty US Navy. O ile pierwsza trwała zaledwie 15 tygodni i zakończyła się 2 kwietnia 2022 roku, tak druga liczyła już 243 dni. LCS 5 opuścił bazę w Mayport 18 października 2022 roku i powrócił dopiero w czerwcu bieżącego roku. Podobnie jak w przypadku wspomnianego już Siux City, Milwaukee operował na wodach Morza Karaibskiego i Wschodniej części Pacyfiku, a celem było m.in. przeciwdziałanie przemytowi narkotyków. Okręt ma na swoim koncie także poważną usterkę związaną z układem napędowym, a mówiąc precyzyjniej z niedopracowaną przekładnią zbiorczo-redukcyjną. Doszło do niej niecałe trzy tygodnie po podniesieniu bandery, 11 grudnia 2015 roku w trakcie przejścia z Halifaksu do San Diego. Okręt całkowicie utracił wówczas zdolność do samodzielnego poruszania się. Jak się później okazało przekładania nie rozsprzęgliła się całkowicie po zmianie napędu z turbiny na silniki wysokoprężne, co spowodowało poważne jej uszkodzenie.

Po wycofaniu okręt zostanie wystawiony na sprzedaż w ramach programu amerykańskiego Departamentu Obrony FMS (Foreign Military Sales).

Jednostki typu Freedom legitymują się wypornością pełną 3500 ton przy wymiarach 115,3 x 17,5 x 4,0 m. Układ napędowy składa się z dwóch turbin gazowych Rolls-Royce MT30 o mocy po 36MW oraz dwóch silników wysokoprężnych Colt-Pielstick 16PA6B o mocy po 6400 kW. Ruch postępowy zapewniają cztery pędniki wodnostrumieniowe KaMeWa, z których dwa są sterowalne. Prędkość maksymalna wynosi 47 węzłów, a zasięg przy 45 węzłach wynosi 1500 Mm (3500 Mm przy ekonomicznej prędkości 18 węzłów). Okręty tego typu pod lądowiskiem dla śmigłowców (o powierzchni 170,6 m2 mają pokład misyjny o powierzchni 213,2 m2. Uzbrojenie stałe jest skromne i składa się z armaty BAE Systems Mk110 kal. 57mm/70 oraz wyrzutni Mk49 systemu RAM. Pozostałe uzbrojenie i specjalistyczne wyposażenia wchodziło (lub wchodzić miało) w skład konkretnych modułów misyjnych. Okręty mają możliwość przyjmowania śmigłowców typu MH-60S oraz dwóch bezzałogowych maszyn typu MQ-8B/C Fire Scout.

Ambitny program LCS, którego celem było pozyskanie jednostek mogących podejmować działania nawet w tak skomplikowanych rejonach jak obszary przybrzeżne (szczególnie w aspekcie działań asymetrycznych), zakładał budowę łącznie 52 okrętów. Później liczbę tę zredukowano do 35 przy czym założono że 16 należeć będzie do podtypu Freedom a 19 do podtypu Independence.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc