13 lipca Ministerstwo Obrony Włoch poinformowało, że lotnictwo wojsk lądowych tego kraju świętuje półwiecze eksploatacji ciężkich śmigłowców transportowych rodziny CH-47 Chinook. W ciągu lat konstrukcja dała się poznać jako ważny element włoskich sił zbrojnych oraz systemu obrony cywilnej.
Włochy były jednym z pierwszych eksportowych klientów na śmigłowce rodziny CH-47. Dzięki zamówieniu 40 egzemplarzy władze w Rzymie uzyskały także licencję na montaż ostateczny oraz sprzedaż eksportową maszyn powstających w zakładach Elicopteri Meridionali (m.in. tą drogą sprzedano je do Iranu, a później także do Egiptu). Spośród partii 40 sztuk, sześć dostarczono ze Stanów Zjednoczonych, a pozostałych 34 powstało już na lokalnej linii montażowej – pierwszy z nich został dostarczony w lutym 1973 roku, a po serii testów wdrożono do eksploatacji w lecie 1973 roku. Ze względu na zużycie techniczne Włosi podjęli decyzję o zastąpieniu ich przez nowe CH-47F Chinook – szesnaście sztuk zostało zamówionych w maju 2009 roku, a cztery kolejne w 2017 roku. Co należy podkreślić, dzięki wieloletniej współpracy lokalnego przemysłu lotniczego z koncernem Boeing, wszystkie zostały zmontowane na licencji w zakładach Leonardo.
Ciężkie śmigłowce CH-47 Chinook są ważnym elementem włoskich sił zbrojnych, realizując liczne zadania operacyjne poza granicami kraju. Dodatkowo są składnikiem krajowego systemu obrony cywilnej i są często wykorzystywane do wsparcia operacji ratunkowych w regionach Włoch nawiedzanych przez kataklizmy naturalne. Jak wskazuje dowódca lotnictwa wojsk lądowych tego kraju, generał Andrea Di Stasio, najważniejszymi atutami CH-47 są możliwości transportowe, a także dwuwirnikowa konfiguracja układu napędowego, która zapewnia wyjątkową zwrotność pozbawioną wad klasycznego rozwiązania ze śmigłem ogonowym.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu