14 kwietnia Piechota Morska Stanów Zjednoczonych (USMC) reaktywowała w bazie MCAS Miramar w Kalifornii dywizjon VMFA-311 „Tomcats”. Jest to druga jednostka USMC wyposażona w trudnowykrywalne samoloty myśliwskie bazowania pokładowego typu Lockheed Martin F-35C Lightning II.
15 października 2020 r. piechota morska rozwiązała bazujący w MCAS Yuma w Kalifornii dywizjon VMA-311 „Tomcats”. Dywizjon użytkował samoloty szturmowe McDonnell Douglas AV-8B Harrier II. Jego personel został wówczas tymczasowo wcielony do dywizjonu VMA-214 „Black Sheep”. Rozpoczął wówczas przeszkalanie personelu oraz proces przezbrajania na myśliwce F-35C. Dywizjon VMA-214, który również użytkował AV-8B, w 2021 r. rozpoczął przezbrajanie na samoloty skróconego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning II. 25 marca 2022 r. został on reaktywowany jako VMFA-214. W związku z przezbrajaniem na myśliwce F-35B i F-35C, dywizjony szturmowe piechoty morskiej (VMA) użytkujące wcześniej samoloty AV-8B, reaktywowane są jako VMFA, czyli dywizjony „myśliwsko-szturmowe”.
Dywizjonu VMA-311, a obecnie VMFA-311 „Tomcats”, może poszczycić się historią sięgającą II wojny światowej. Został on sformowany 1 grudnia 1942 r., otrzymując na wyposażenie myśliwce F4U-1 Corsair. Dywizjon odznaczył się podczas walk na Pacyfiku, m.in. podczas bitwy o Okinawę. Po wojnie użytkował myśliwce F-80A Shooting Star, F9F-2 Panther, F9F-8 Cougar oraz samoloty szturmowe A-4 Skyhawk. W 1989 r. dywizjon VMA-311 przezbroił się z A-4M na samoloty szturmowe AV-8B.
Bazą macierzystą VMFA-311 jest MCAS Miramar w Kalifornii. Dywizjon jest drugą jednostką F-35C piechoty morskiej bazującą na zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Pierwszym dywizjonem USMC, który wyposażony został w myśliwce F-35C jest, bazujący również w MCAS Miramar, VMFA-314 „Black Knights”. W latach 1982–2019 dywizjon ten użytkował samoloty myśliwskie F/A-18A++ Hornet. 21 stycznia 2020 r. dywizjon VMFA-314 otrzymał pierwszy egzemplarz F-35C. 2 grudnia 2020 r. ogłosił osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej. Dywizjon VMFA-314 został przydzielony do skrzydła lotniskowcowego CVW-9 (Carrier Air Wing Nine). 3 stycznia 2022 r. rozpoczął swój pierwszy rejs operacyjny na pokładzie lotniskowca USS Abraham Lincoln (CVN-72).
Kolejnym dywizjonem, który ma otrzymać samoloty myśliwskie F-35C jest VMFA-251 „Thunderbolts”. Posiadał on wcześniej na wyposażeniu myśliwce F/A-18C. W kwietniu 2020 r. VMFA-251 został rozwiązany w bazie macierzystej MCAS Beaufort w Karolinie Południowej. Ma on zostać reaktywowany w 2025 r. i przebazowany do MCAS Cherry Point w Karolinie Północnej.
Piechota morska Stanów Zjednoczonych planuje zakup 67 egzemplarzy F-35C i 353 F-35B. Po 10 F-35C ma znaleźć się na uzbrojeniu czterech dywizjonów liniowych. Dwa mają bazować MCAS Miramar w Kalifornii i dwa w MCAS Cherry Point w Karolinie Północnej. Dodatkowo 10 F-35C piechoty morskiej ma zasilić dywizjon szkolny marynarki wojennej VFA-125. Stacjonujący w NAS Lemoore dywizjon realizuje szkolenie pilotów samolotów myśliwskich F-35C zarówno dla US Navy jak i USMC. Model F-35B ma znaleźć się na wyposażeniu czternastu dywizjonów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu