Na początku kwietnia Zentrum Brandschutz der Bundeswehr (Centrum Ochrony Przeciwpożarowej Federalnych Sił Zbrojnych) poinformowało o testach najnowszych ciężkich terenowych samochodów ratowniczo-gaśniczych do działań w warunkach leśnych, przeznaczonych przede wszystkim do obsługi poligonów. Jeśli próby te wypadną pomyślnie, niemieccy strażacy w wojskowych mundurach otrzymają 76 takich samochodów. Wykonawcą umowy jest firma Rosenbauer Deutschland GmbH, zaś bazą do specjalistycznej zabudowy jest terenowe podwozie Tatra T 815-7 4×4.
Wozy powstają w ścisłej kooperacji pomiędzy, należącą do Czechoslovak Group, Tatrą ‒ jako dostawcą podwozi, a niemieckim oddziałem renomowanej austriackiej Rosenbauer Group – jako dostawcą specjalistycznych zabudów. Z założenia samochody, zaklasyfikowane jako Feuerlösch-Kfz Waldbrandbekämpfung, mają łączyć duże możliwe bojowe i wysoką dzielność terenową z bezpieczeństwem eksploatacji w środowisku leśnym. Dlatego obok samej bardzo wysokiej mobilności taktycznej zamawiający wymaga doskonałej zwrotności w powiązaniu z odpornością na uszkodzenia i zdolnością do samoobrony w sytuacji gdy ogień obejmie podłoże lub korony drzew. Zastąpić mają dotąd używane pojazdy gaśnicze na podwoziu Mercedes-Benz Unimog U5000.
Jako bazę wykorzystano podwozie Tatra T 815-7 4×4 Force. Wyróżnia je krótki rozstaw osi – 3710 mm – oraz krótki tylny zwis, by pojazd cechował się doskonałą manewrowością, szczególnie w trakcie pokonywania często piaszczystych i krętych leśnych dróg. Auto ma długą kabinę w tzw. wydaniu strażackim. Zamontowano w niej dodatkowy osprzęt i urządzenia sterujące oraz podwyższono poprzez dodanie specjalnej nakładki dachowej z tworzywa. W rezultacie powiększeniu uległa przestrzeń kabiny, co w pełni wyekwipowanym strażakom ułatwia zakładanie butli z tlenem czy w ogóle bardziej swobodne działanie w ubraniu ochronnym. Kabina ta formalnie występuje jako dwuosobowa.
Do napędu wybrano chłodzony cieczą silnik wysokoprężny Cummins o mocy maksymalnej 375 kW/510 KM, spełniający normę Euro 6. Układ napędowy dopełniają automatyczna skrzynia przekładniowa Allison serii 4500, skrzynia rozdzielcza i niezależnie zawieszone półosie wahliwe, z zawieszeniem pneumatycznym (istnieje możliwość zmiany prześwitu w górę lub w dół w stosunku do położenia neutralnego). Na obydwu osiach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym.
Nadwozie firmy Rosenbauer należy do serii MT (Modular Technology), co oznacza, że dany typ zabudowy powstaje na bazie standaryzowanych modułów i kluczowych komponentów. Zabudowa to lekka i i wytrzymała konstrukcja z poszyciem z tłoczonej blachy aluminiowej. Dach ma postać podestu roboczego w wykonaniu antypoślizgowym. Mieści m.in. skrzynie na sprzęt i wyposażenie. Boczne przedziały sprzętowe są dwa, po jednym z każdej strony, duże, umieszczone z tyłu, zamykane lekkimi aluminiowymi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi. Uzupełnia je tylny przedział autopompy, także zamykany żaluzją. Poza tym na dole, między osiami, z każdej ze stron zamontowano po skrzynce narzędziowej, z prawej strony tuż za zbiornikiem paliwa. Pojemności poszczególnych zbiorników wynoszą: na wodę 4000 (plus 300 zarezerwowanych do ochrony własnej pojazdu) litrów, na środek pianotwórczy 100 litrów. Do samoobrony w nadkolach i nad kabiną kierowcy zainstalowano kilka małych dysz, które dodatkowo mogą ochronić krytyczne miejsca przed szczególnie wysoką temperaturą. Zastosowano autopompę N35 o wydajności do 3500 l/min i przednie – zderzakowe, zdalnie sterowane działko wodno-pianowe o wydajności 1500 l/min. W wyposażeniu znalazły się jeszcze osłony rurowe górnej części nadwozia oraz góry i przodu kabiny, zabezpieczające przed uderzeniami gałęzi oraz – w przypadku osłon z przodu – ułatwiające przejazd przez młodnik czy krzaki, ponieważ ciężarówka może je taranować. W taranowaniu przeszkód pomocny okazuje się też seryjny wzmocniony stalowy zderzak przedni, mocno ścięty w celu poprawy kąta natarcia.
Dopuszczalna masa całkowita tak skonfigurowanego pojazdu wynosi 18 000 kg, a zasadnicze wymiary: długość 7500 mm, szerokość 2550 mm i wysokość 3100 mm. To niezwykle kompaktowe wymiary jak na samochód gaśniczy – przede wszystkim zredukowano długość i wysokość, co zdecydowanie ułatwi poruszanie się w środowisku leśnym.
Rosenbauer ma dostarczyć samochody Feuerlösch-Kfz Waldbrandbekämpfung firmie BwFuhrparkService GmbH, obsługującej Bundeswehrę. O zawarciu umowy poinformowano oficjalnie 30 sierpnia 2021 r. O przyznaniu tego zamówienia firmie Rosenbauer Deutschland GmbH zadecydowała najkorzystniejsza spośród ofert złożonych w przetargu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu