Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowy symulator dla indonezyjskich podwodniaków

Submarine Damage Control Simulator w ośrodku szkoleniowym w Surabaja. Fot. Proponant

19 marca francuska spółka ECA Group zakończyła instalację nowego symulatora do szkolenia grup awaryjnych załóg okrętów podwodnych - Submarine Damage Control Simulator (SDCS) w ośrodku szkoleniowym sił morskich Indonezji TNI-AL (Tentara Nasional Indonesia Angkatan Laut).

Obiekt ten mieści się wewnątrz oddanego do użytku 19 stycznia bieżącego roku budynku w Surabaja, we wschodniej Jawie, i podlega Dowództwu Flotylli Okrętów Podwodnych II Floty (Satkalsel Koarmada II).

Opracowany przez ECA Group symulator to w zasadzie zaawansowana technicznie komora OPA (obrona przeciwawaryjna), która ma w jak największym stopniu odzwierciedlać warunki i specyfikę działań zespołów przeciwawaryjnych na pokładach okrętów podwodnych. Ma ona postać cylindra podzielonego na dwa przedziały, wyposażone i uzbrojone w liczne instalacje, w tym wodną (pracującą pod wysokim i niskim ciśnieniem), która jest uruchamiana z panelu kontrolnego w losowej (dla szkolonych) kolejności umożliwiając ćwiczenie współdziałania i efektywności w usuwaniu przebić i nieszczelności. Dla dodatkowego utrudnienia i urealnienia odczuć ćwiczących komora posadowiona jest na ruchomych fundamentach dzięki czemu możliwe jest symulowanie przechyłów. Warto podkreślić, że konstrukcja ECA Group to pierwsze tego typu urządzenie zapewniające kompleksowe przeszkolenie członków załóg okrętów podwodnych w kwestii OPA.

Przekrój SDCS. Rys. ECA Group

Prototypowe urządzenie tego typu przeszło wszystkie niezbędne testy w na początku października 2016 roku i zostało przetransportowany do nieujawnionego klienta z Azji, gdzie zostało uruchomione przed końcem 2016 roku. Projektem tym na zlecenie ECA Group zarządzała, mająca swoją siedzibę we francuskim Nantes, firma Proponant, zajmująca się konsultingiem oraz zarządzaniem programami morskimi.

TNI-AL eksploatuje obecnie cztery konwencjonalne spalinowo–elektryczne okręty podwodne dwóch różnych typów: niemieckiego 209/1300 (Cakra 401, w służbie od 1981 roku) i południowokoreańskiego Nangapasa (zmodyfikowana odmiana typu Jang Bogo, będącego licencyjną wersją niemieckiego typu 209/1400; trzy okręty w służbie od 2017 roku, trzy kolejne zamówione w 2019 roku).

21 kwietnia utracono kontakt z, odbywającym ćwiczenia na wodach Morza Balijskiego, okrętem podwodnym Nanggala (402) typu 209/1300, bliźniaczą jednostką Cakry. Mimo zorganizowania operacji poszukiwawczo–ratunkowej na dużą skalę, trzy dni później odnaleziono pierwsze fragmenty zniszczonego okrętu. Wrak zlokalizowano 25 kwietnia, kadłub został rozerwany na trzy części i spoczywa na głębokości 838 m ok. 20 Mm na północ od Wyspy Bali.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc