16 marca media amerykańskie poinformowały, że w ramach propozycji budżetowych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (do 2028 roku) Pentagon wraz z dowództwem US Air Force rozpoczynają przygotowania do wycofania ponad połowy wielozadaniowych samolotów bojowych F-15E Strike Eagle.
Według dostępnych informacji, propozycje zakładają wycofanie (do końca 2029 roku) 119 spośród 218 samolotów tego typu. Formalnym powodem jest fakt, że są to maszyny napędzane starszymi silnikami Pratt&Whitney F100-PW-220E, które stanowiły jednostki napędowe wcześniejszych partii produkcyjnych F-15E. Pozostałe 99 Strike Eagle jest napędzanych przez mocniejsze F100-PW-229.
Jak wskazują media, F-15E Strike Eagle to obecnie podstawowy typ wielozadaniowego samolotu bojowego US Air Force. Produkowane od 1988 roku (do 2001) były bądź są intensywnie eksploatowane w różnych operacjach bojowych Stanów Zjednoczonych. Z tego też względu ich resursy techniczne wyczerpują się szybciej niż zakładano pierwotnie. To z kolei powoduje także, że ewentualna gruntowna modernizacja staje się nieopłacalna ekonomicznie, tym bardziej, że Departament Obrony ma nadal dodatkowe wyjście w postaci zakupu fabrycznie nowych F-15EX Eagle II. Jak wskazują przedstawiciele US Air Force, powyższa konstrukcja zapewnia podobne możliwości operacyjne co F-15E, a zmiany konstrukcyjne wprowadzone przez Boeinga powodują, że maszyny mogłyby być eksploatowane przez kolejnych 40 lat.
Obecnie Boeing może liczyć na dostawę około 104 z planowanych 144 F-15EX Eagle II, które mają zastąpić w strukturach Gwardii Narodowej myśliwskie F-15C/D Eagle. Co należy podkreślić, Amerykanie nie zdecydowali się na modyfikację konstrukcji i F-15EX reprezentują konfigurację dwumiejscową.
Co ciekawe, o możliwości zwiększenia zakupów F-15EX Eagle II i zastąpienia nimi F-15E Strike Eagle mowa przynajmniej od maja 2021 roku. Wówczas Szef Sztabu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych poinformował, w czasie przesłuchania w Kongresie, że US Air Force planują redukcję typów odrzutowych samolotów bojowych do czterech. Zgodnie z tym, wieloletnim, planem F-22A Raptor mają zostać zastąpione przez maszyny 6. generacji, F-15C/D Eagle przez F-15EX Eagle II, F-16C/D FIghting Falcon przez kolejne F-35A Lightning II bądź konstrukcję nowego typu. To z kolei powoduje, że zaczyna brakować miejsca dla F-15E Strike Eagle. Częściowo podparciem tej tezy było zawarcie, w październiku 2021 roku, wieloletniej i ramowej umowy z korporacją General Electric w sprawie produkcji silników F110-GE-129 przeznaczonych do F-15EX. W przypadku wykorzystania wszystkich opcji producent (do 2031 roku) ma dostarczyć 358 jednostek napędowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu