4 marca agencja prasowa RIA Nowosti poinformowała, że w Rosji rozpoczęto prace projektowe nad opracowywaniem samolotu przeznaczonego do zwalczania okrętom podwodnym (zop), który zastąpi maszyny typu Ił-38 opracowane sześćdziesiąt temu, jeszcze w czasach Związku Radzieckiego.
Nie znane są bliższe parametry nowego samolotu, ujawniono jedynie, że jego charakterystyki lotne będą "typowe dla turbośmigłowych maszyn zop". Następca Ił-a-38 ma być w przyszłości podstawowym samolotem zwalczania okrętów podwodnych, ale również rozpoznawczym i patrolowym WMF FR. Nowa maszyna zachowa układ czterosilnikowy. Planuje się, że zostanie ona wyposażona w silniki turbośmigłowe TW7-117, opracowane przez firmę ODK-Klimow z Sankt Petersburga, wchodzącą w skład korporacji Rostiech.
Informacje przekazane przez agencję RIA Nowosti wskazują, że samolot otrzyma najnowocześniejsze wyposażenie pokładowe, w tym nowy komputer pokładowy i wielofunkcyjny system poszukiwawczo-celowniczy oraz nowo opracowane boje sonarowe. Ponadto w stosunku do Ił-a-38 rozszerzony ma być asortyment uzbrojenia. Nowa maszyna zop ma być zbudowana prawie w całości w oparciu o rodzime podzespoły i urządzenia elektroniczne.
W latach 1968-1972 w moskiewskich zakładach lotniczych Znamia truda wyprodukowano 65 samolotów Ił-38, z których pięć w wersji Ił-38SD sprzedano marynarce wojennej Indii. Aktualnie spośród nich pozostało około 50 samolotów, z których połowa została zakonserwowana. Samoloty te służą w 7050. bazie lotniczej Floty Północnej (lotnisko Siewieromorsk-1), dwóch bazach Floty Oceanu Spokojnego tj. 7060. bazie lotniczej (lotnisko Jelizowo) i 7062 bazie lotniczej (lotnisko Nikołajewka) oraz w 859. centrum szkolenia załóg lotnictwa morskiego w Jejsku.
Cześć samolotów Ił-38 została zmodernizowana do wersji Ił-38N, którą wyposażono w nowy system poszukiwawczo-celowniczy Nowiełła. Jest on w stanie wykryć cele powietrzne z odległości do 90 km a cele nawodne w odległości do 320 km. System ten może jednocześnie śledzić 32 celów zarówno nad, jak i pod wodą. Dzięki nowej stacji radiolokacyjnej, nowoczesnym kamerom termowizyjnej i TV oraz zmodyfikowanym bojom hydroakustycznym zdolności bojowe tego samolotu zwiększyły się kilkukrotnie w porównaniu do Ił-a-38. Nie zmienia to jednak faktu, że okresu eksploatacji maszyn tego typu nie można przedłużać w nieskończoność, w związku z czym WMF FR potrzebuje nowego samolotu zop bazowania lądowego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ciekawa garść informacji
plany są ale że złomu nic nie powstanie, propagandowe pogaduszki