Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Największy okręt podwodny świata wycofany z rosyjskiej floty

Dmitrij Donskoj w czasie wizyty na Bałtyku w 2017 roku. Fot. Siergiej Bobylew/TASS

Jak podała rosyjska agencja informacyjna TASS, powołując się na kmdr. w st. spocz. Władimira Malcewa, przewodniczącego Wszechrosyjskiego ruchu wsparcia floty (Obszczerossijskoje dwiżenije poddierżki fłota), organizacji pozarządowej działającej na rzecz dobrego imienia sił morskich i żeglugi rosyjskiej, Flota Północna Federacji Rosyjskiej wycofała ostatecznie ze służby strategiczny atomowy krążownik podwodny Dmitrij Donskoj. Był to ostatni z sześciu okrętów typu Akuła, największych, jakie kiedykolwiek zbudowano.

Informację o tym podała w sierpniu ubiegłego roku Agencja RIA Nowosti, powołując się na źródło w kompleksie wojskowo-przemysłowym, ale została ona wkrótce zdementowana przez Malcewa.

Dmitrij Donskoj (eks-TK-208) był pierwszym okrętem projektu 941 Akuła, a jednocześnie najdłużej pozostającym w eksploatacji. Stało się tak za sprawą jego przebudowy na jednostkę testową systemu rakietowego Buława-M z balistycznymi pociskami strategicznymi R-30 przeznaczonego do jednostek nowej generacji projektów 995 i 995A.

Jednostka zostanie przygotowana do utylizacji. Najpierw zostaną usunięte dwa reaktory jądrowe i reszta instalacji nuklearnej, potem zaś złomowana konstrukcja stalowa. Nazwę Dmitrij Donskoj (pol. Dymitr Doński, XIV-wieczny wielki książę moskiewski i włodzimierski; święty kościoła prawosławnego) otrzyma kolejny strategiczny krążownik podwodny – okręt projektu 995A Boriej-A, budowany od sierpnia 2021 roku w stoczni OAO PO „Siewmasz” w Siewierodwińsku – tej samej, która zbudował poprzednika.

Ciężki atomowy krążownik podwodny przeznaczenia strategicznego TK-208 był prototypem serii jednostek projektu 941 Akuła (pol. rekin). Stanowiły one część rakietowego systemu strategicznego bazowania morskiego Tajfun. Obejmował on system rakietowy D-19 z pociskiem R-39 Osietr (pol. jesiotr), nosiciela – atomowy krążownik podwodny projektu 941, systemy łączności, nawigacji, kierowania uzbrojeniem i urządzenia lądowe wspomagające bazowanie, jak też okręt transportu i przeładunku rakiet Aleksandr Brykin projektu 11570 (do służby wszedł w 1986 roku. Mógł on przewieźć 16 pocisków R-39 i przeładować je na okręt za pomocą 125-tonowego żurawia). W 1971 roku Rada Ministrów ZSRR i KC KPZR podjęły uchwałę o rozpoczęciu prac nad systemem Tajfun. Projekt okrętu opracowało Leningradzkie Biuro Projektowo-Montażowe „Rubin” pod kierownictwem Siergieja N. Kowalowa.

Okręty projektu 941 od początku swojego istnienia wzbudzały emocje. Powodował je głównie ich niezwykły rozmiar, który stał się przyczynkiem wpisu do „Księgi rekordów Guinnessa”, a także kształt zewnętrzny rodzący domysły o konstrukcję wnętrza – długo pozostającą tajemnicą. Konstrukcję Akuły tworzyły dwa ustawione równolegle główne kadłuby mocne i rozmieszczone nad nimi bloki-moduły: centrali dowodzenia, torpedowy oraz rufowy. Zespół 20 wyrzutni rakiet rozmieszczono pomiędzy kadłubami głównymi – nie przebijając ich w żadnym miejscu (po raz pierwszy w świecie, do dziś tego nie powtórzono) – w części, gdzie ich średnica jest mniejsza. Całość otacza hydrodynamiczny kadłub lekki. Taki układ spowodował, że były to największe okręty podwodne, jakie kiedykolwiek zbudowano. TK-208 mierzył 170,0×23,3 m i wypierał w zanurzeniu 48 000 ton, więcej od wielu pancerników II wojny światowej.

16 marca 1976 roku w spisie jednostek pływających Wojenno-Morskowo Fłota pojawił się TK-208, prototypowa Akuła, największy okręt podwodny świata. Jego stępkę położono 17 lipca tr., a do służby wszedł 12 grudnia 1981 roku. Serię kontynuowano rozpoczynając budowy kolejnych sześciu okrętów. Ostatniego z nich nie ukończono z przyczyn finansowych i politycznych – obie związane były z upadkiem sowieckiego imperium.

Na Akułach lubili się pokazywać politycy i wysokiej rangi wojskowi ZSRR i Rosji, w tym Gorbaczow czy Putin. W 2017 roku Dmitrij Donskoj, wraz z ciężkim krążownikiem Pietr Wielikij projektu 11442, przeszedł z Floty Północnej na Bałtyk, aby wziąć udział w centralnych obchodach święta Wojenno-Morskowo Fłota w Petersburgu. Okręt stanął na beczkach w Kronsztadzie. Jego rejs był obserwowany przez siły NATO i wzbudził wielką – i uzasadnioną – sensację.

Zwolennicy Tajfuna podkreślali jego odporność na zniszczenie, rejon operacyjny utrudniający wykrycie nosiciela, możliwość zmiany położenia w celu skutecznego odpalenia rakiet, jak również fakt, że mimo wysokiej ceny jednostkowej okrętu z pociskami, i tak jest ona niższa niż budowa tożsamej liczby wyrzutni stałych na lądzie. Jakby nie było, Tajfun, jeden z wielu przejawów radzieckiej gigantomanii, przeszedł ostatecznie do historii.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Największy okręt podwodny świata wycofany z rosyjskiej floty”

  1. Z tą utylizacją to może być problem, gdyż czekają na nią od lat podobno jeszcze dwa okręty projektu 941.

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc