Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Niemcy zamówili samoloty Lockheed Martin F-35A Lightning II

Fot. Lockheed Martin

14 grudnia niemiecki Bundestag zatwierdził wniosek o przyznanie środków budżetowych pozwalających na zakup 35 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A Lightning II. Kilka godzin później, wiceprezes BAAINBw, Annette Lehnigk-Emden, podpisała międzyrządową umowę LOA w tej sprawie.

Zgodnie z zapisami kontraktu, pierwszych osiem samolotów zostanie dostarczonych Luftwaffe w 2026 roku – maszyny trafią do międzynarodowego ośrodka szkolenia personelu na terytorium Stanów Zjednoczonych (baza lotnicza Ebbing w Fort Smith). Rok później, w 2027, pierwsze Lightningi II wylądują w Büchel – będzie to macierzysta baza na terytorium Republiki Federalnej Niemiec. Wraz z samolotami Niemcy kupili usługi szkolno-logistyczne na okres pięciu lat, pakiet części zamiennych oraz zestaw uzbrojenia podwieszanego – ten ostatni jest obecnie niejawny, jednak w lipcowym wniosku eksportowym, który został zatwierdzony przez Departament Stanu, wymieniano zarówno pociski AIM-120C-8 AMRAAM (105), a także pociski manewrujące AGM-158B JASSM-ER (75), AIM-9X Sidewinder Block II (75), a także duży pakiet bomb kierowanych różnych typów. W przypadku Niemiec, głównym zadaniem zamówionych samolotów będzie udział w sojuszniczym programie NATO Nuclear Sharing, w którym maszyny sojusznicze są przystosowane do przenoszenia i użycia bomb nuklearnych B61 zapewnianych przez Stany Zjednoczone.

Podpisanie umowy LOA oznacza, że Republika Federalna Niemiec dołącza do rosnącej liczby klientów i użytkowników samolotów rodziny Lockheed Martin F-35 Lightning II. Tylko w przypadku Europy maszyny są już eksploatowane przez Wielką Brytanię, Włochy, Norwegię, Niderlandy oraz Danię. Dodatkowo rozpoczęto już montaż pierwszego egzemplarza przeznaczonego dla Belgii, a wkrótce ten sam proces rozpocznie się w przypadku Polski. Umowy LOA zostały zawarte także przez Finlandię oraz Szwajcarię, a wnioski o wydanie zgody na sprzedaż przesłały Grecja i Republika Czeska. Dodatkowo zainteresowanie konstrukcją wyrażają także Hiszpania oraz Rumunia.

Dotychczas korporacja Lockheed Martin dostarczyła ponad 875 samolotów seryjnych, które wylatały ponad 600 tys. godzin.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc