Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bell Textron zwycięzcą FLRAA

Bell Textron został zwycięzcą programu FLRAA. Fot. Bell Textron

5 grudnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych rozstrzygnął program FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft), którego celem jest wybór następcy wielozadaniowych śmigłowców transportowych Lockheed Martin UH-60 Black Hawk. Decyzją władz, ma nim być Bell Textron z modelem V-280 Valor.

W programie FLRAA Bell Textron oferował samolot transportowy pionowego startu i lądowania, który bazuje koncepcyjnie na m.in. produkowanym i eksploatowanym w amerykańskich siłach zbrojnych V-22 Osprey. W pokonanym polu znalazła się oferta konsorcjum Lockheed Martin/Boeing, która promowała śmigłowiec SB-1 Defiant. W przypadku tej konstrukcji zastosowano układ przeciwbieżnych wirników nośnych oraz śmigło pchające.

W ramach programu FLRAA Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poszukiwał konstrukcji, która ma stanowić istotną rewolucję na polu walki przyszłości. Maszyna ma mieć możliwość zabrania do 12 osób, lecieć z prędkością przelotową około 500 km/h, a także mieć duży zasięg operacyjny (bez tankowania). Wszystkie powyższe atuty mają być wykorzystywane do szybkiego przemieszczania personelu bądź ładunków na duże odległości – jednym z głównych miejsc, gdzie powyższe parametry mają być w pełni wykorzystywane ma być obszar Oceanu Spokojnego.

Podobnie jak w przypadku innych nowych programów lotniczych, FLRAA budzi zainteresowanie potencjalnych partnerów zagranicznych. Wśród nich można wymienić m.in. Norwegię, Włochy czy Wielką Brytanię. Wczesne dołączenie może zaowocować sporymi korzyściami dla przemysłów lotniczych tych państw.

Dostawy seryjnych V-280 Valor mają rozpocząć się około 2030 roku. Powyższy harmonogram może być jeszcze zmieniony, gdyż brak informacji o ewentualnym odwołaniu przegranej oferty do GAO. Poza zastąpieniem UH-60 Black Hawk nie można wykluczyć, że V-280 Valor może stać się także bazą dla nowego statku powietrznego przeznaczonego dla Korpusu Piechoty Morskiej (następca UH-1Y Venom) oraz US Navy (MH-60R/S Seahawk).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc