22 listopada koncern Boeing poinformował, że dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych (NAVAIR) zatwierdziło przyznanie wstępnej gotowości operacyjnej dla modułów HAAWC. Tym samym Amerykanie rozszerzą możliwości bojowe samolotów Boeing P-8A Poseidon.
Moduł HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability) pozwala na zrzut torped ZOP Mk 54 z wysokości przelotowej samolotów Boeing P-8A Poseidon. Oznacza to zmniejszenie zużycia płatowców, które nie są narażone na nagłe zmiany wysokości lotu. Dodatkowo oszczędności uwzględniają zużycie paliwa oraz zakresu wykrywania celów. Nie należy zapominać, że dzięki swojej kostrukcji, HAAWC pozwala na zrzut w znacznej odległości od rejonu operowania okrętu podwodnego – w konstrukcji wykorzystano doświadczenia zebrane z budowy kierowanych bomb dalekiego zasięgu – po zrzucie moduł rozkłada skrzydła nośne, które wraz z układem kierowania GPS pozwala na dolot w rejon celowania. Po osiągnięciu celu oraz wysokości następuje zrzut torpedy, która z wykorzystaniem spadochronu wpada do morza i rozpoczyna proces poszukiwania i zwalczania celu. Program jest prowadzony przez Boeinga od 2013 roku.
Dotychczas samoloty patrolowe bazowania lądowego, w celu dokonania zrzutu torpedy ZOP, musiały zniżyć wysokość lotu do określonej w instrukcjach użycia torped. W sierpniu bieżącego roku Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz koncern Boeing podpisali umowę w sprawie uruchomienia wielkoseryjnej produkcji HAAWC – bazowy kontrakt ma wartość 25,6 mln USD i ma zostać zrealizowany do września 2024 roku. W przypadku uruchomienia opcji, zamówienie może mieć wartość do 121,5 mln USD, a termin realizacji wydłuży się do września 2030 roku. Poza US Navy moduł budzi zainteresowanie innych użytkowników samolotów P-8A Poseidon.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu