24 sierpnia Ministerstwo Obrony Narodowej odpowiedziało na poselską interpelacje Pawła Krutula (Koalicyjny Klub Poselski Lewicy) w sprawie przyszłości programu modernizacji floty śmigłowców bojowych Mil Mi-24D/W eksploatowanych w Wojsku Polskim.
W swojej interpelacji, przesłanej MON 13 lipca bieżącego roku, poseł Krutul zwracał uwagę na to o czym informowały media – opóźnienie w procesie badań zmęczeniowych, które są realizowane w zakładach WSK PZL Świdnik S.A. na zamówienie Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. M.in. w ramach interpelacji skierował do MON dwa pytania:
1. Ile jeszcze będą trwały badania zmęczeniowe śmigłowców Mi-24? W czym jest problem?
2. Czy przedłużające się testy wykonywane przez spółkę PZL Świdnik są dodatkowo płatne? Ile pieniędzy zostało wydanych na tę procedurę w latach 2019-2022?
W odpowiedzi wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz napisał, uprzejmie informuję, że obecnie obowiązujący harmonogram zakłada, iż badania zmęczeniowe zakończą się w 2022 r.
Przewidziane testy zmęczeniowe konstrukcji śmigłowca nie są dodatkowo płatne. Czynności wykraczające poza przyjęty zakres prac ramowych, a niemożliwych do przewidzenia w fazie projektowania i planowania próby zmęczeniowej, podlegają dodatkowemu finansowaniu. Koszty związane z samą procedurą realizacji testów nie generują dodatkowych obciążeń finansowych.
Przypomnijmy, próba ma dać odpowiedź na możliwość wydłużenia resursów technicznych do 5500 godzin lotu lub 14000 lądowań. W grę wchodzi modernizacja części z posiadanych maszyn, jednak nie można wykluczyć, że przeciągające się prace mogą doprowadzić do zarzucenia projektu i skoncentrowania środków budżetowych na zakupie nowych śmigłowców w Stanach Zjednoczonych. W ramach programu Kruk Ministerstwo Obrony Narodowej rozważa zamówienie (poprzez procedurę FMS) jednego z dwóch typów wiropłatów bojowych – Bell AH-1Z Viper oraz Boeing AH-64E Guardian. Obie konstrukcje będzie można oglądać w czasie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Tym sposobem Świdnik stracił szansę na dostawę AW249