Największą, na pewno pod względem gabarytów, premierą i nowością pokazaną przez spółkę Thales na Eurosatory 2022 była wielozadaniowa stacja radiolokacyjna Ground Master 200 Multi-mission All-in-one, w skrócie GM200 MM/A. Jeden z najnowocześniejszych radarów tej klasy na świecie.
Thales Ground Master 200 Multi-mission All-in-one (GM200 MM/A) to obok GM200 MM/C najnowsze i najnowocześniejsze modele serii Ground Master 200 francuskiej spółki. Mimo że pierwszy z nich, czyli GM200, debiutował na Eurosatory raptem w 2016 r. Co pokazuje postęp w dziedzinie elektroniki wojskowej. Thales podkreśla, że GM200 MM/A w porównaniu z bazowym GM200 ma parametry lepsze o 40%. Jednak najważniejsze są nowe funkcjonalności modelu GM200 MM/A, co podkreśla właśnie dodany sufiks w oznaczeniu. Ground Master 200 MM/A został zaprojektowany do jednoczesnego wykonywania czterech podstawowych zadań. Po pierwsze GM200 MM/A jest radarem obrony powietrznej, zapewniającym wczesne wykrywanie, identyfikację i śledzenie celów powietrznych jako stacja samodzielna lub – po drugie – jako stacja współpracująca z systemami obrony powietrznej od bardzo krótkiego (VSHORAD) do średniego zasięgu (MRAD). Po trzecie GM200 MM/A wykrywa cele powierzchniowe (np. jako stacja obrony wybrzeża). Po czwarte GM200 MM/A to stacja radiolokacyjna wykrywająca pociski artylerii lufowej i rakietowej.
Thales podaje następujące parametry stacji GM200 MM/A: zasięg instrumentalny 350 km (skrzydlaty pocisk manewrujący wykrywa ze 100 km, myśliwiec z 200 km), pułap wykrywania 30 480 m (100 000 stóp), pokrycie w elewacji 70°, pokrycie w azymucie dookólne (360°), czas odświeżania informacji radiolokacyjnej 1,5 lub 3 s. Co sekundę GM200 MM/A przetwarza 300 GB danych. GM200 MM/A to stacja centymetrowego pasma S. Jej antena zbudowana jest z 950 układów nadawczo-odbiorczych wykonanych w technologii azotku galu (GaN). GM200 MM/A to stacja całkowicie cyfrowa, programowalna, półprzewodnikowa z aktywnym fazowanym szykiem antenowym (AESA). Thales określa GM200 MM/A jako stację czterowspółrzędną (4D AESA), gdyż przestrzeń powietrzną jednocześnie przeszukuje 30 indywidualnymi wiązkami elektronicznie sterowanymi w elewacji i azymucie. Innymi stacjami radiolokacyjnymi Thalesa, w których zastosowano anteny 4D AESA są: GM200 MM/C, N550, NS100, NS200, SM400, SMART-L MM, Ground Fire i Sea Fire. W oprogramowaniu sterującym pracą GM200 MM/A zastosowano algorytmy sztucznej inteligencji, które wspomagają m.in. identyfikację celów. GM200 MM/A śledzi BSP już od prędkości ich lotu 10 m/s, wykrywa także śmigłowce nagle wznoszące się zza przeszkody terenowej. W GM200 MM/A ma odznaczać się zwiększoną odpornością na środki WRE, a także tzw. zagrożenia cybernetyczne. GM200 MM/A wyposażono w system „swój–obcy” standardu Mk XIIA. Podawany czas między awariami (MTBCF) wynosi 2800÷3000 godzin. Średni czas naprawy (MTTR) zajmuje mniej niż 30 minut.
Stację GM200 MM/A zabudowano na 20-stopowym kontenerze, w środku są dwa stanowiska operatorskie. Masa całkowita GM200 MM/A nie przekracza 10 t. Wyposażenie kontenera daje 24-godzinną autonomię działania. Blok antenowy unoszony jest na 8-metrowym podnośniku, aby antenę nie przysłaniały np. okoliczne drzewa (niby oczywista sprawa, ale u zachodnich producentów radarów rzadkość, u amerykańskich nadal niespotykana). Nośnikiem GM200 MM/A może być samochód ciężarowy w układzie 6×6 lub 8×8. GM200 MM/A można także transportować drogą powietrzną – odpowiednim śmigłowcem lub samolotem transportowym przynajmniej o możliwościach C-130 Hercules. Przejście GM200 MM/A z konfiguracji transportowej/marszowej do bojowej zabiera mniej niż 15 minut.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu