15 lutego br. siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) odebrały drugi z zamówionych samolotów dyspozycyjnych typu C-37B.
W styczniu 2020 r. USAF przyznały firmie Gulfstream Aerospace warty 127,4 miliony USD kontrakt na dostawę dwóch samolotów dyspozycyjnych Gulfstream 550. Ich modyfikację do wojskowej wersji C-37B zrealizowała firma L3 Harris, w ramach oddzielnego kontraktu o wartości 159 milionów USD. Pierwszy C-37B o numerze seryjnym 20-1941 został przekazany USAF 3 listopada 2021 r. Numer „1941” symbolizuje rok, w którym powołano stacjonujący w Tuskegee, w stanie Alabama dywizjon 99th Pursuit Squadron – pierwszą jednostkę w której służyli afro-amerykańscy piloci i technicy. Przekazany 15 lutego egzemplarz posiada numer seryjny 20-1949, gdzie „1949” odnosi się do roku, w którym utworzono most powietrzny do Berlina w czasie blokady ustanowionej przez ZSRR. Obydwa C-37B trafiły do dywizjonu transportowego 99th Airlift Squadron, który stacjonuje w bazie JB Andrews-NAF Washington w stanie Maryland.
USAF posiadają obecnie dziewięć starszych egzemplarzy C-37A oraz siedem nowszych C-37B. Dywizjon 99th AS posiada na wyposażeniu zarówno C-37B jak i C-37A. Te ostatnie znajdują się również na stanie stacjonującego w bazie JB Pearl Harbor-Hickam na Hawajach dywizjonu 65th AS oraz stacjonującego w niemieckiej bazie Ramstein AB dywizjonu 76th AS. Obecny plan sił powietrznych Stanow Zjednoczonych zakłada zakup w najbliższych latach kolejnych sześciu egzemplarzy C-37B.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
ale jak "zakup w najbliższych latach kolejnych sześciu egzemplarzy C-37B" jak Gulfstream 550 już nie są produkowane - czyżby na nowo otwarto linię?