29 października do Warszawy przyleciał samolot dyspozycyjny Boeing BBJ2 w barwach Sił Powietrznych RP o numerze taktycznym 0112 i nazwie własnej Ignacy Paderewski. Tym samym, po miesiącach opóźnień, zrealizowano umowę pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia oraz koncernem Boeing w sprawie zakupu i dostawy trzech maszyn do transportu rządowych VIP.
Drugi Boeing BBJ2 przyleciał do Warszawy trzy tygodnie po dostawie pierwszego samolotu – o numerze taktycznym 0111 i nazwie własnej Roman Dmowski. Maszyna przyleciała z Międzynarodowego Portu Lotniczego Bordeaux Mérignac. Ma to związek z faktem, że prace nad zabudową wnętrza, a także instalację dodatkowego wyposażenia zewnętrznego prowadziły zakłady Sabena Technics. Ze względu na pandemię COVID-19, realizacja umowy znacznie się opóźniła w stosunku do wcześniej zakładanego harmonogramu. Po odbiorach oraz przeszkoleniu personelu samolot ma rozpocząć przewozy rządowych VIP.
Na mocy umowy, z marca 2017 roku, Inspektorat Uzbrojenia zamówił trzy samoloty Boeing 737-800. Dwa z nich reprezentują standard BBJ2 - według upublicznionych informacji, będą w stanie zabrać na pokład do 65 osób. W trakcie przebudowy otrzymały dodatkowe zbiorniki paliwa, systemy łączności oraz układy samoobrony. Trzeci egzemplarz, 0110, trafił do Polski w listopadzie 2017 roku w standardowej konfiguracji pasażerskiej. Był wykorzystywany do szkolenia i certyfikacji załóg wojskowych. W lipcu został przebazowany do Bordeaux Mérignac w celu przebudowy do docelowej konfiguracji. Dzięki dostawom, 1. Baza Lotnictwa Transportowego ma wkrótce dysponować pięcioma samolotami odrzutowymi do przewozu VIP oraz delegacji państwowych. Będą to dwa Gulfstream G550 oraz trzy Boeing BBJ2.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wreszcie komplet nowoczesnych maszyn a nie rosyjskiego podejrzanego szrotu. Nie zwalnia to jednak ze szczególnego nadzoru odpowiednich służb nad bezpieczeństwem tych maszyn, załóg i pasażerów