7 lipca koncern Boeing poinformował o dostarczeniu klientom jubileuszowego, 150., seryjnego egzemplarza samolotu patrolowego bazowania lądowego rodziny P-8 Poseidon. Najnowszy z nich, P-8A, trafił do US Navy.
Powyższe wydarzenie było okazją do małego podsumowania dotychczasowych sukcesów programu. Globalna flota P-8, obejmująca 112 samolotów w US Navy, 12 sztuk w Australii oraz Indiach (P-8I), 9 w Wielkiej Brytanii oraz 5 w Norwegii wylatała dotychczas ponad 450 tys. godzin. Co ważne wszyscy użytkownicy wskazują na wysoki wskaźnik gotowości operacyjnej, a także brak usterek skutkujących poważnymi awariami bądź utratą któregoś z samolotów. Jak podkreśla producent, powyższa statystyka nie obejmuje sześciu egzemplarzy przedseryjnych, które cały czas są wykorzystywane w programie rozwoju konstrukcji oraz rozszerzania zakresu operacyjnego.
Możliwości, dostępność, a także parametry użytkowe powodują, że P-8 Poseidon jest produktem, który zdobywa cały czas nowe zamówienia. Obecnie Boeing realizuje trzy umowy eksportowe, dzięki którym samoloty trafią do Nowej Zelandii (w 2022 roku), Republiki Korei (w 2023 roku) oraz Republiki Federalnej Niemiec (w 2024 roku). Dodatkowo prowadzone kampanie marketingowe mogą zaowocować kolejnymi zamówieniami ze strony nowych odbiorców – m.in. Kanady. Poza tym dotychczasowi klienci rozważają zwiększenie liczby używanych lub zamówionych samolotów. Wśród nich można wymienić Indie, Wielką Brytanię oraz Republikę Federalną Niemiec.
Bazujący konstrukcyjnie na samolocie pasażerskim Boeing 737NG P-8 Poseidon jest obecnie dominatorem w segmencie maszyn patrolowych bazowania lądowego, szczególnie wśród państw poszukujących konstrukcji dalekiego zasięgu oraz możliwości przenoszenia dużej liczby precyzyjnych środków bojowych. Boeing cały czas rozwija konstrukcję tak aby stanowiła jeszcze atrakcyjniejszy produkt na rynku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu