We wrześniu 2021 r. niemiecka firma Albert Ziegler GmbH zawarła kontrakt na dostawę do BwFuhrparkService GmbH 90 terenowych samochodów ratowniczo-gaśniczych typu FLKfz HLF (Feuerloschkraftfahrzeug Hilfeleistungslöschgruppenfahrzeug).
Ze względu na pandemię COVID-19, a potem wojnę na Ukrainie i wynikające z nich zakłócenia w łańcuchach dostaw rozpoczęcie ich dostaw zostało przesunięte na kwiecień 2024 r. Ostatecznie informację o pierwszych dostawach przekazano dopiero kilka miesięcy później, pod koniec listopada ub.r. Dostawa pozostałych aut odbywać się już będzie zgodnie z nowym harmonogramem i zakończyć się ma do lutego 2025 r. Pojazdy te są używane przez Bundeswehrę w różnych lokalizacjach na terenie Niemiec i obsługiwane przez BWFuhrparkService GmbH oraz serwisowane we współpracy z firmą Ziegler.
Bazę FLKfz HLF stanowi dwuosiowe podwozie MAN linii TGM – typ 18.320 4×4. Pojazd ten ma seryjną krótką, dzienną kabinę, a napędza go 6-cylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny serii D06 o pojemności 6,871 litra, w najsilniejszym nastawie spełniający normę czystości spalin Euro 6, o mocy maksymalnej 235 kW/320 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1250 Nm. W celu zachowania wysokiej dzielności terenowej na obydwu osiach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem ułatwiającym pokonywanie bezdroży.
Wykonana przez Ziegler zabudowa specjalna powstała w najnowszej generacji technologii ALPAS (Aluminum Panel System). To opatentowany system paneli aluminiowych, w którym modułowe nadwozie składa się z segmentów przedniego, nadosiowego i tylnego. Takie rozwiązanie oznacza do 30% mniejszą masę w stosunku do wcześniejszej zabudowy. Inne kluczowe wyznaczniki to: dwustronne rowki, zwane ścieżką obciążenia, umożliwiające elastyczne mocowanie wewnątrz i na zewnątrz zabudowy bez wiercenia, przez co w każdej chwili możliwa jest modyfikacja przez klienta, oraz powłoka anodowa o grubości 20 μm, nakładana po przycięciu paneli. Producent zabudowy daje 12 lat gwarancji na nadwozie ALPAS.
Strop zabudowy ma postać pokładu roboczego z wykładziną antypoślizgową, a prowadzi na niego lekka aluminiowa drabinka, przymocowana z tyłu, po prawej stronie. Z przodu zabudowy znajduje się przedział załogi, mieszczący do czterech osób, uzupełniających członków załogi w kabinie. Boczne skrytki na sprzęt i wyposażenie, rozmieszczone symetrycznie po trzy na każdą stronę, zamykane są lekkimi żaluzjami wodo- i pyłoszczelnymi. Dostęp do wyposażenia rozmieszczonego wyżej ułatwiają dolne, odchylane obrotowo do dołu, podesty. W skład układu wodno-pianowego wchodzą m.in.: zbiornik na wodę o pojemności 2500 l, zbiornik na środek pianotwórczy o pojemności 150 l oraz autopompa, napędzana wałem od przystawki odbioru mocy i wraz z własnym panelem sterującym zlokalizowana w przedziale tylnym, analogicznie jak boczne, zamykanym lekką aluminiową żaluzją. Do tego samochód wyposażono w zdalnie sterowane zderzakowe działko wodno-pianowe oraz w system kontroli pokładowej Z-Control.
Szeroko zakrojone testy pierwszych pojazdów odbyły się w ośrodku doświadczalnym Schule ABC-Abwehr und Gesetzliche Schutzaufgaben (SABCAbw/GSchAufg) w Stetten am kalten Markt. Następnie załogi wytypowanych jednostek Bundeswhry zostały przeszkolone w zakresie budowy i obsługi tych pojazdów. Próby potwierdziły postawione pojazdom wysokie parametry użytkowe, które w niektórych aspektach zostały przekroczone.
Od 1950 r. Bundeswehra przejęła od firmy Ziegler ponad 500 pojazdów różnych typów, w tym samochody ratowniczo-gaśnicze do gaszenia pożarów lasów i budynków, sprzęt i pojazdy wielozadaniowe oraz ciężkie lotniskowe samochody ratowniczo-gaśnicze z serii Z8 i Z6, w układach napędowych 6×6 i 8×8.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu