14 marca w głównej bazie morskiej Tajskiej Marynarki Wojennej (KTRT, Kong Thap Ruea Thai )w Sattahip, w prowincji Chonburi nad Zatoką Tajlandzką, miał miejsce wypadek, w wyniku którego rannych zostało 14 marynarzy.
Tego dnia o godzinie 11:45 czasu lokalnego z dziobowej armaty typu OTO Melara 76 mm/62 Compact zacumowanego przy nabrzeżu Laem Thian okrętu patrolowego Chonburi (331) typu Chonburi padł strzał. Wystrzelony pocisk trafił w rufę zacumowanej przy tym samym nabrzeżu korwety Khirirat (432) amerykańskiego typu Tupi. W wyniku trafienia na pokładzie korwety wybuchł gwałtowny pożar, którego nie udało się powstrzymać siłami załogi. Na pomoc wezwano portową straż pożarną, której cztery zastępy przez ponad 30 minut walczyły z żywiołem. W wyniku tego incydentu rannych zostało 14 członków załogi pechowego okrętu, którzy trafili do lokalnego szpitala Marynarki Wojennej (Somdech Phranangchao Sirikit Hospital). Dziewięciu z nich wypisano po upływie niespełna 24 godzin, podczas gdy stan pięciu pozostałych oceniany jest jako poważny, ale nie zagrażający życiu.
Chonburi powrócił z morza we wtorek 12 marca, po nieukończonych, z powodu problemów z dziobową armatą, ćwiczeniach ogniowych. Okręt zacumowano przy Laem Thian w celu zdiagnozowania i usunięcia usterki. Zastanawiające może być w jaki sposób doprowadzono do sytuacji, w której okręt powraca z manewrów z załadowaną i gotową do oddania strzału armatą i nikt z załogi nie tylko nie próbuje usunąć naboju z komory ale i najwyraźniej nie zauważył tego problemu. Według informacji ujawnionych w piątek 15 marca, niekontrolowany wystrzał oddano w trakcie usuwania usterki armaty, co oznacza że nie tylko załoga okrętu ale i osoby dokonujące obsługi serwisowej armaty nie dopełnili obowiązku sprawdzenia działa przez przystąpieniem do prac.
Jeszcze w dniu incydentu powołano komisję śledczą, celem sprawdzenia jak właściwie doszło do tak tragicznej w skutkach pomyłki. Na jej czele stanął dowódca floty (nie mylić z dowódcą całego morskiego rodzaju sił zbrojnych) admirał Chatchai Thongsaat. Według udzielonego przez niego wywiadu, raport z tego śledztwa ma zostać sporządzony w przeciągu trzech dni.
KTRT eksploatuje obecnie trzy okręty patrolowe typu Chonburi (w służbie od 1983 roku). Zbudowała je włoska stocznia cantiere navale Ernesto Breda di Marghera (obecnie część koncernu stoczniowego Fincantieri). Jednostki te legitymują się wypornością pełną 450 ton przy wymiarach 60,4 x 8,8 x 2,0 m. Napędzane trzema silnikami wysokoprężnymi produkcji MTU okręty są w stanie uzyskiwać wysokie prędkości sięgające 29 węzłów. Czysto artyleryjskie uzbrojenie składa się z dwóch armat OTO Melara 76 mm/62 Compact oraz pojedynczej 40 mm/70 armaty Bofors. W służbie KTRT znajdują się także dwie, zbudowane na początku lat 70’tych korwety typu Tapi (431 oraz 432). Jak już wcześniej wspomniano zbudowane zostały w USA w stoczniach American Shipbuilding Co w Toledo w stanie Ohio (431) oraz Norfolk Shipbuilding & Drydock Co. (432) specjalnie na zamówienie Królestwa Tajlandii.
Korweta Khirirat przyjęta została do służby 10 sierpnia 1974 roku i na co dzień wchodzi w skład 1. Dywizjonu Fregat (FS1). Charakteryzuje się wypornością pełną 1172 ton przy wymiarach 83,8 x 10,1 x 4,3 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Fairbanks-Morse 38TD8-1/8-9 o mocy łącznej 3910 kW. Umożliwia to rozpędzenie korwety do prędkości 20 węzłów. Podobnie jak w przypadku Chonburi, uzbrojenie składa się niemalże wyłącznie z systemów artyleryjskich w tym: pojedynczej armaty OTO Melara 76mm/62 Compact, pojedynczej armaty Bofors 40 mm/70, dwóch 20 mm armat Oerlikon oraz dwóch wielkokalibrowych karabinów maszynowych (WKM) kal. 12,7 mm. Dodatkowo okręty typu Tapi uzbrojone są w dwie potrójne wyrzutnie torped Mk32 dla pocisków Mk46 kal. 324 mm. KTRT wykorzystuje te korwety do patrolowania wyłącznej strefy ekonomicznej (EEZ).
Opisywany incydent miał miejsce niecałe 15 miesięcy po tym jak w trakcie sztormu, 18 grudnia 2022 roku o godzinie 23:30 czasu lokalnego, zatonęła korweta Sukhothai (FS 442) typu Ratanakosin. Okręt spoczywa na dnie Zatoki Tajlandzkiej w odległości ok. 23 Mm od wybrzeża prowincji Prachuap Khiri Khan. W trakcie tego wypadku życie straciło łącznie 29 marynarzy z liczącej 87 osób załogi.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu