26 czerwca norweski Urząd ds. Materiałów Obronnych (Forsvarsmateriell, FMA) zawarł umowę z amerykańską firmą Miller Industries Towing Equipment Inc. (MITE) dotyczącą dostawy wozów zabezpieczenia technicznego.
Umowa opiewa na 50 mln NOK (ok. 4,3 mln EUR) i dotyczy dostawy siedmiu wozów zabezpieczenia technicznego z opcją na dwa kolejne pojazdy. Będą to pojazdy o średniej masie, bowiem nośnikiem będzie wielozadaniowy gąsienicowy transporter opancerzony ACSV (Armored Combat Support Vehicle) niemieckiej firmy Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG). Pojazd te został wybrany przez Wojska Lądowe Królestwa Norwegii (Hæren) jako następca starych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113, a przynajmniej ich części. Na razie zamówiono 51 pojazdów, choć Oslo rozważa nabycie do 150 dodatkowych egzemplarzy. Nie dziwi więc, że standardowa platforma została wskazana jako nośnik nowego wozu zabezpieczenia technicznego. Niewielka (choć niekoniecznie w skali niezbyt licznych Sił Zbrojnych Królestwa Norwegii) flota pojazdów będzie służyć do ewakuacji i wspierania remontów uszkodzonych pojazdów o masie od 5 do 25 t, takich właśnie jak: gąsienicowe transportery opancerzone ACSV i M113, kołowe pojazdy Dingo 2 itp. Dostawca wozów, firma MITE, faktycznie dostarczy ich narzędzia robocze i zintegruje je z platformą FFG ACSV. Nie podano skąd wzięte zostaną podwozia ‒ czy pochodzić będą z już zamówionej transzy, czy też Norwegia zamówi dodatkowe pojazdy. Nie podano, jakie wyposażenie specjalistyczne otrzyma przyszły norweski wóz zabezpieczenia technicznego. Z grafiki koncepcyjnej opublikowanej przez FMA można wywnioskować, że zestaw narzędzi będzie standardowy. Najważniejszymi z nich będą: obrotowy żuraw służący m.in. do podnoszenia wymontowywanych elementów pojazdów wojskowych (np. silników, powerpacków, wież...), wyciągarka służąca do wyciągania zakopanych w trudnym terenie wozów i ich holowania (o sile uciągu do 25 ton?) oraz para wsporników mających stabilizować pojazd podczas pracy. Niewykluczone, że z przodu zostaną umieszczone dodatkowe narzędzia, takie jak lemiesz do samookopywania czy pomocnicza wyciągarka o mniejszej sile uciągu. Do samoobrony służyć będzie zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia, zapewne któryś z modeli z serii Kongsberg Protector.
ACSV to norweski wariant transportera FFG PMMC G5 (Protected Mission Module Carrier). Został on opracowany ze środków własnych producenta z myślą o zastąpieniu niezwykle popularnego amerykańskiego transportera M113. Pojazd ma 6,2 m długości, 2,9 m szerokości i 2,5 m szerokości. Załoga pojazdu w podstawowej wersji liczy dwóch żołnierzy, desant zaś do 12. Napęd stanowi silnik wysokoprężny MTU 6V199 TE21 o mocy 433 kW/580 KM (choć wg FMA wozy zabezpieczenia technicznego mają otrzymać silniki o mocy 460 kW/625 KM), współpracujący z automatyczną skrzynią przekładniową ZF LSG 1000 HD. Na utwardzonej nawierzchni wóz może rozpędzić się nawet do 74 km/h. Producent oferuje kilkanaście różnych wariantów: transporter opancerzony, pojazd dowodzenia, bojowy wóz piechoty, transporter drużyny wsparcia, pojazd rozpoznawczy itd. W Norwegii (w przyszłości również w Holandii, która niedawno złożyła zamówienie) pojazd ten występuje także jako nośnik systemu przeciwlotniczego Diehl IRIS-T SLS.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu