Na stronie internetowej, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. z Poznania opublikowana została informacja podsumowująca działalność zakładów w 2022 roku.
Był to kolejny rok wzrostu przychodów spółki, które po raz pierwszy zbliżyły się do 300 mln PLN netto. Złożyła się na to przede wszystkim realizacja umów z Ministerstwem Obrony Narodowej, przede wszystkim Inspektoratem Wsparcia Sił Zbrojnych. W ich ramach zrealizowano m.in.: weryfikacje stanu technicznego 20 czołgów Leopard 2A5, przeglądy techniczne różnych poziomów 35 czołgów Leopard 2A5, przywrócenie pełnej sprawności technicznej 10 czołgów Leopard 2A5, remonty połączone z modyfikacją do standardu M1R 10 czołgów T-72M1, remonty 16 bojowych wozów piechoty BWP-1/1D, remonty i modyfikacje 12 bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1D/1S. Daje to łączną ilość 93 wozów bojowych poddanych obsługom różnego szczebla. Należy podkreślić, że wszystkie prace przewidziane do wykonania w 2022 r. zostały zrealizowane i odebrane w założonych w umowach terminach.
Spółka aktywnie włączyła się także do prac związanych z ustanowieniem potencjału serwisowego, a także produkcyjnego w ramach prowadzonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej zakupów nowego sprzętu pancernego, upatrując w nich szansę na swój rozwój w kolejnych latach. Obecnie prowadzone są zaawansowane rozmowy z partnerami zagranicznymi, przy współudziale MON i PGZ S.A., dotyczące wsparcia eksploatacji czołgów M1A1 i M1A2 SEPv3 Abrams oraz pojazdów pochodnych, a także czołgów K2. W przypadku tych ostatnich poznańskie zakłady miałyby odpowiadać także za ich licencyjną produkcję. Intencją Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. jest uczestniczenie w jak najszerszym stopniu w procesie produkcji i technicznego zabezpieczenia procesu eksploatacji tych pojazdów w całym cyklu życia.
Autor: Andrzej Kiński na podstawie informacji WZM S.A.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Najwyższy czas poważnie i kompleksowo zainwestować w rozbudowę zarówno WZM, Bumaru jak i Cegielskiego aby rozwinąć i połączyć siły polskiej zbrojeniówki tak by podołać dużemu wyzwaniu jakim będzie zapewnienie pełnego serwisu dla nowych typów czołgów naszej armii Abrams i K2, armatohaubic K9A1 i pojazdów towarzyszących oraz produkcji licenyjnej czołgów K2PL i ahs K9A1/PL.
Własny suwerenny potencjał przemysłowy w tym zakresie daje bezcenną niezależność remontów/ modernizacji i produkcji sprzętu na długie lata