8 czerwca agencja informacyjna TASS podała, że Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej złożyło zamówienie na „około” 20 samolotów bombowych Su-34, co może oznaczać od 18 do 24 maszyn. Informację miał przekazać anonimowy przedstawiciel przemysłu.
Drugą stroną umowy jest spółka Kompanija „Suchoj”, część Zjednoczonej Kompanii Lotniczej (Objediniennoja awiastroitielnaja korporacija, OAK). Producentem nowych Su-34, podobnie jak i poprzednich, będzie Nowosibirskij awiacionnyj zawod imieni W. P. Czkałowa, który jest filią spółki Kompanija „Suchoj”. Umowę miano podpisać w ubiegłym tygodniu. Jej wartości nie podano. Producent ma trzy lata na dostarczenie samolotów. W latach 2008–2020 dla WKS Rosji wyprodukowano ok. 124 seryjnych Su-34.
TASS poinformował jednocześnie, że anonsowany kontrakt na 76 bombowców Su-34M zostanie podpisany dopiero w przyszłym roku. Jeszcze 29 maja internetowe wydanie dziennika „Izwiestija” podawało, że tych 76 Su-34M zostanie dostarczanych WKS Rosji do 2027 r. Najwyraźniej szczegóły umowy są nadal negocjowane, choć producent maszyn miał już zacząć kompletować komponenty do produkcji. Su-34M to wersja rozwojowa (tzw. głęboka modernizacja) Su-34, powstała w ramach pracy rozwojowej (OKR) Sycz (pol. sowa). Zakres zmian pozostaje w sferze spekulacji, na pewno odświeżeniu ulegnie awionika samolotu. Przecieki wspominają m.in. o wielozakresowym systemie rozpoznawczym w postaci trzech różnych podwieszanych zasobników serii UKR (Uniwiersalnyj kontiejnier razwiedki).
(Adam M. Maciejewski) | Foto: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu