16 lutego Ministerstwo Obrony Włoch poinformowało, że koncern Leonardo dostarczył czwarty (i jednocześnie ostatni) egzemplarz samolotu patrolowego bazowania lądowego P-72A. Bazujące na turbośmigłowym samolocie komunikacji regionalnej ATR-72 zastąpiły BR-1150 Atlantique.
Cztery P-72A trafiły do 41. Skrzydła Aeronautica Militare i stacjonują w bazie lotniczej Sigonella na Sycylii. Kontrakt na opracowanie i budowę maszyn został podpisany w 2008 roku, natomiast dostawy rozpoczęły się w listopadzie 2016 roku. Rok później Włosi zakończyli eksploatację samolotów BR-1150 Atlantique (łącznie Aeronautica Militare dysponowała osiemnastoma maszynami tego typu, które wylatały ponad 250 tys. godzin). Ostatni P-72A, dostarczony na Sycylię 11 lutego bieżącego roku, otrzymał nowe elementy wyposażenia, które mają zostać zainstalowane w trzech pozostałych egzemplarzach.
Dostarczane przez koncern Leonardo P-72A mogą wykonywać loty patrolowe trwające do około siedmiu godzin. Informacje są zbierane poprzez zintegrowany system obserwacji taktycznej Leonardo, obejmujący m.in. stację radiolokacyjną Leonardo Seaspray 7300 oraz system ELT-800V2. Maszyny bazują na turbośmigłowych samolotach komunikacji regionalnej ATR-72-500.
Obecnie we Włoszech toczy się debata o przyszłości lotnictwa patrolowego, zdolnego do zwalczania celów morskich. Z tego też względu rozważa się trzy opcje: kontynuację zakupów samolotów P-72 w wersji pozwalającej na przenoszenie i użycie torped oraz pocisków przeciwokrętowych, zakup amerykańskich Boeing P-8A Poseidon (które planowano zakupić już w 2008 roku) bądź wspólne opracowanie nowej maszyny tej klasy z udziałem innych państw NATO. W ostatnim z przypadków Włochy należą do grupy ośmiu państw sojuszu, które podpisały list intencyjny w tej sprawie w 2017 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
P-72 to ich samolot i chyba na ich warunki wystarczy