12 maja szef Sztabu Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych poinformował, w czasie przesłuchania w Kongresie, że ten rodzaj amerykańskich sił zbrojnych planuje redukcję typów odrzutowych samolotów bojowych do czterech. Powyższa deklaracja otwiera drogę do zwiększenia liczby F-15EX Eagle II.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami, obecnie US Air Force eksploatują samoloty dominacji powietrznej Lockheed Martin F-22A Raptor, wielozadaniowe Lockheed Martin F-35A Lightning II, Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon, myśliwskie Boeing F-15C/D Eagle, wielozadaniowe Boeing F-15E Strike Eagle oraz szturmowe Fairchild A-10 Thunderbolt II. Dodatkowo rozpoczęto proces wdrażania pierwszych egzemplarzy wielozadaniowych Boeing F-15EX Eagle II. Według deklaracji, redukcja obejmie większość z nich. F-22A Raptor mają zostać zastąpione w ciągu najbliższych lat przez samolot 6. generacji, który obecnie kryje się pod kryptonimem NGAD (Next Generation Air Dominance), F-15C/D Eagle zostaną zastąpione przez F-15EX Eagle II, a F-16C/D Fighting Falcon mają służyć do czasu zastąpienia przez F-35A Lightning II bądź nowy typ samolotu bojowego. To z kolei powoduje, wskazywaną od kilku miesięcy, opcję o zwiększeniu zakupów F-15EX Eagle II w celu zastąpienia przez nie używanych dziś F-15E Strike Eagle – obecnie US Air Force eksploatują około 220 spośród 236 wyprodukowanych przez Boeinga.
Produkcja F-15E Strike Eagle dla US Air Force była prowadzona w latach 1988-2001. Maszyny były i są intensywnie eksploatowane w różnych operacjach bojowych prowadzonych przez Stany Zjednoczone. Debiutowały w czasie operacji Pustynna Burza. Ponad 20 lat intensywnych działań bojowych odcisnęło piętno na całej flocie – zużycie poszczególnych egzemplarzy jest większe niż zakładały normy z przełomu wieków. To z kolei powoduje spadek gotowości operacyjnej i poszukiwanie sposobów na utrzymanie potencjału - w ubiegłym roku Departament Obrony rozpoczął zakupy m.in. używanych skrzydeł pochodzących z saudyjskich F-15S Strike Eagle.
Obecnie Amerykanie rozpoczęli proces wdrażania do służby samolotów F-15EX Eagle II. Według planów zakupionych zostanie 144 egzemplarzy, które pozwolą na zastąpienie myśliwskich F-15C/D Eagle (pilnie potrzebujących wymiany). Biorąc pod uwagę konfigurację (dwumiejscowa kabina i pełne zintegrowanie z najnowszymi wzorami uzbrojenia precyzyjnego) już w ubiegłym roku rozpoczęto spekulacje dotyczące możliwości szybszego wycofania zużytych F-15E Strike Eagle i zakup w ich miejsce kolejnej partii F-15EX Eagle II. Wypowiedź szefa Sztabu US Air Force może wskazywać, że taka opcja zyskała na popularności wśród decydentów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
F15EX, ADNG i tańsze uzupełnie dla F-35 to przyszłość USAF, to wtedy Raptor i ponad 1700 F-35 nie będą potrzebne.