Airbus Helicopters i Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l'armement) po raz pierwszy przetestowali na morzu bezzałogowy śmigłowiec pokładowy VSR700 w konfiguracji operacyjnej.
Na początku maja wiropłat wykonał 80 w pełni autonomicznych startów i lądowań ze statku klasy PSV VN Partisan, wyposażonego w lądowisko, pływającego u wybrzeży Bretanii. - Obecna seria sprawdzianów pozwoliła nam zweryfikować doskonałe osiągi VSR700 w warunkach reprezentatywnych dla jego przyszłych misji - powiedział Nicolas Delmas, szef programu VSR700 w Airbus Helicopters. - Prototyp VSR700 był w stanie startować przy wietrze o sile powyżej 40 węzłów, podczas 14 lotów testowych spędził w powietrzu 8 godzin i pomyślnie wracał na pokład przy różnych stanach morza - dodał.
W 2022 roku możliwości autonomicznego startu i lądowania VSR700 zostały zweryfikowane przy użyciu tego samego statku i opcjonalnie pilotowanego, zmodyfikowanego śmigłowca Guimbal Cabri G2, wyposażonego w system autonomicznego startu i lądowania ATOL (Autonomous TakeOff and Landing) opracowany dla VSR700. Obecnie do testów użyto demonstratora SDAM (Système de Drone Aérien pour la Marine) i w pełni zweryfikowano możliwości systemu w ramach studium, które zostało zlecone firmom Airbus Helicopters i Naval Group w 2017 roku.
Możliwość autonomicznego startu i lądowania jest głównym atutem VSR700. Stoi za nią system Airbus DeckFinder. Umożliwia on samodzielny start i powrót bezzałogowcom na lądowisko z dokładnością do 10-20 cm podczas działania w trudnych warunkach pogodowych, niezależnie od wskazań systemów GNSS/GPS i widzialności otoczenia.
Tegoroczna wiosenna seria testów w locie stanowi kontynuację dwóch serii prób przeprowadzonych wspólnie z DGA na przełomie 2022 i 2023 roku w ośrodku badawczym Levant Island na południu Francji. Podczas tych prób prototyp SDAM zademonstrował zdolność do działania w środowisku morskim. Zespół specjalistów zbadał właściwości pilotażowe wiropłata, a także skuteczność jego sensorów pokładowych (radaru nadzoru morskiego, czujnika elektrooptycznego i odbiornika sygnałów AIS) oraz systemu zarządzania misją opracowanego przez Naval Group.
W drugim półroczu tego roku w powietrzu zadebiutuje drugi prototyp VSR700. Kolejnym etapem rozwoju bezzałogowych wiropłatów będą testy w locie z pokładu francuskiej fregaty Provence (D 652) typu FREMM. Okręt ten wyposażono w niezbędne systemy już w ubiegłym roku. Obecne testy miały odbyć się we wrześniu 2022 roku, właśnie z pokładu Provence. Jednak z powodu opóźnień gotowości VSR700, zaplanowany program musiał zostać przełożony, ponieważ okręt miał zaplanowane kolejne zadania operacyjne.
Bezzałogowe śmigłowce VSR700 będą operowały z okrętów Marine nationale, głównie fregat FREMM i budowanych obecnie jednostek typu FDI. Najnowsze francuskie fregaty staną się pierwszymi jednostkami Marine nationale, które wyposażono w osobną przestrzeń hangarową, wydzieloną w nadbudówce na rufie, przeznaczoną specjalnie do obsługi bezzałogowych systemów powietrznych.
Maszyny VSR700 będą przeznaczone do: wykonywania zadań ISTAR (Intelligence, Surveillance, Targeting, And Reconnaissance, pol. wywiad, obserwacja, wskazywanie celów i rozpoznanie), zwalczania okrętów podwodnych (użycie boi sonarowych, retranslacja danych na okręt, identyfikacja peryskopów przy użyciu radaru i głowicy optoelektronicznej), zwalczania celów powierzchniowych (wykrywanie i retranslacja danych), nadzoru bezpieczeństwa morskiego i operacji SAR (Search And Rescue, pol. poszukiwanie i ratownictwo).
Tomasz Grotnik na podstawie komunikatu Airbus Helicopters.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu