8 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że 4. Eskadra Działań Specjalnych stacjonująca w Hurlburt Field na Florydzie otrzymała pierwszy samolot wsparcia ogniowego AC-130J Ghostrider Block 30.
Nowa wersja AC-130J to wynik dotychczasowych doświadczeń eksploatacyjnych wersji Block 20, które wykazały problemy z układem kierowania ogniem systemów artyleryjskich. Dodatkowo układ celowania armaty GAU-23/A powoduje, że trzeba ograniczyć jej szybkostrzelność. Pomimo tego, AC-130J Block 20 osiągnęły wstępną gotowość operacyjną we wrześniu 2017 roku.
Block 30, w opinii Amerykanów, ma usunąć problemy. Rozwiązano je poprzez instalację nowego oprogramowania układu kierowania ogniem oraz przeprojektowania systemu stabilizacji. Pierwszy Block 30 ma teraz przejść, trwające rok, badania operacyjne, które mają wykazać słuszność przyjętych rozwiązań. Według planów, pierwsza operacyjna tura AC-130J Ghostrider ma mieć miejsce na początku 2020 roku, może to oznaczać, że do operacji skierowane zostaną właśnie Block 30.
Obok dwóch systemów artyleryjskich (GAU-23/A kalibru 30 mm oraz haubicy kalibru 105 mm) AC-130J Ghostrider mogą przenosić i wykorzystywać precyzyjne środki bojowe – bomby kierowane (m.in. GBU-39/B SDB, GBU-53/B SDB II) oraz pociski AGM-176 Griffin i AGM-114 Hellfire. W przyszłości zestaw uzbrojenia ma zostać także uzupełniony przez laser.
Według planów, USAF mają otrzymać 32 AC-130J Ghostrider, które zastąpią dotychczas eksploatowane AC-130U oraz AC-130W.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu