14 października Wojska Lądowe Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych wskazały pięć podmiotów, które przeprowadzą demonstrację samobieżnych 155 mm armatohaubic, jakie mogłyby zainteresować US Army.
Kontrakty nie są duże, opiewają na setki tysięcy USD, a łączna ich wartość to 4 mln USD. Ma to jednak pozwolić na dostarczenie na terytorium Stanów Zjednoczonych i przeprowadzenie pokazu 155 mm armatohaubic samobieżnych. Kontrakty otrzymały firmy: American Rheinmetall Vehicles, BAE Bofors, Hanwha Defense USA, General Dynamics Land Systems i Elbit Systems USA. Kontrakty zostały przyznane na podstawie porozumień transakcyjnych OTA. Działa zostaną zaprezentowane w ramach programu Self-Propelled Howitzer Modernization (SPH-M; modernizacja haubicy samobieżnej), który dawniej znany był jako Extended Range Cannon Artillery (ERCA; działo artyleryjskie o wydłużonym zasięgu). Pokazy zostaną przeprowadzone w listopadzie i w grudniu br., a zebrane w ich trakcie wnioski zostaną wykorzystane podczas realizacji programu SPH-M na rzecz US Army. Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych nie wykluczają nawet, że niektóre (lub nawet wszystkie) spośród prezentowanych dział samobieżnych zostaną wybrane do dalszej oceny w ramach postępowania konkurencyjnego (choć możliwe jest też podjęcie decyzji o opracowaniu nowego, oryginalnego rozwiązania). Potencjalny zwycięzca mógłby liczyć na lukratywny kontrakt, bowiem obecnie US Army dysponuje jedynie 155 mm haubicoarmatami samobieżnymi rodziny M109 o długości lufy 39 kalibrów, co ogranicza zasięg prowadzenia ognia klasyczną amunicją do 30 km. Tymczasem każda ze wspomnianych firm może zaoferować działo samobieżne z lufą o długości 52 kalibrów i komorą amunicyjną zgodną ze standardem JBMoU oraz donośnością ponad 40 km. American Rheinmetall Vehicles może zaoferować „strzelającą ciężarówkę” z wieżą bezzałogową na podwoziu samochodu ciężarowego HX3 w odmianie 10×10 z lufami od długości 52 lub 60 kalibrów (donośność 60‒80 km). BAE Bofors z kolei może zaoferować armatohaubicę samobieżną FH77BW L52 Archer, także na podwoziu kołowym (w starszej wersji było to wozidło Volvo A30D, w nowszej RMMV HX2 8×8, ale robiono też przymiarki do podwozi Oshkosh HEMMT i PLS). Dodać należy, że BAE Systems we współpracy z Rheinmetallem opracowało wersję działa samobieżnego M109 z uzbrojeniem głównym przejętym wprost z Panzerhaubitze 2000 AUSA 2023 ‒ Prezentacja armatohaubicy M109-52 (zbiam.pl). Hanwha Defense USA zapewne mogłaby wystawić nową wersję K9 ‒ A2, która dysponuje m.in. automatem ładowania (działo zostało zaprezentowane na wystawie AUSA AM&E 2024). GDLS zaproponuje działo, które europejska spółka-córka koncernu, GDELS, opracowała we współpracy z KNDS Deutschland ‒ armatohaubicę samobieżą na podwoziu Piranha 10×10 z wieżą AGM. Elbit Systems USA z kolei zapewne mógłby zaproponować armatohaubicę samobieżną SIGMA, z modułem wieżowym na podwoziu Oshkosh.
Generał dywizji Glenn Dean, oficer wykonawczy programu pojazdów naziemnych systemów bojowych, powiedział, że „W październiku 2023 r. US Army podjęła decyzję o zamknięciu programu ERCA, ponieważ ustalono, że konieczne jest przeprojektowanie i dalszy rozwój działa o długości lufy 58 kalibrów (XM907 – przyp. BK), zanim będzie można rozpocząć jego zakupy”. Dodał, że „W ramach nowej strategii armia bada różne opcje w Stanach Zjednoczonych i za granicą, aby uzyskać dojrzałe i dostępne rozwiązanie w celu uzupełnienia krytycznych zdolności artyleryjskich”.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu