Powstałe w 1991 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy jest organem nadzorującym kilka narodowych służb ochrony porządku publicznego, wśród których są: Narodową Policję Ukrainy, Państwowa Służba Graniczna, Państwowa Służba Sytuacji Nadzwyczajnych, Państwowa Służba Emigracyjna, wreszcie Gwardia Narodowa. Formacje te przejęły sprzęt latający służący wcześniej w siłach zbrojnych, głównie wielozadaniowe śmigłowce rodziny Mi-8, a także samoloty transportowe rodziny An-26/-32. Chlubnym wyjątkiem był zakup, w 2008 r., pary wiropłatów Eurocopter EC145, które trafiły do ówczesnego Ministerstwa Sytuacji Nadzwyczajnych (przekształconego w Państwową Służbę Sytuacji Nadzwyczajnych z końcem 2012 r.).
Zmiany polityczne na Ukrainie, a także konflikt we wschodniej części kraju, który rozgorzał w 2014 r., spowodowały wprowadzenie embarga na zakupy za granicą sprzętu wojskowego i części zamiennych do niego. W związku z tym problemy z utrzymaniem w sprawności dotknęły m.in. śmigłowce Mi-8 należące do MSW, obciążone coraz większą liczbą zadań. Wobec braku perspektyw kontynuacji zakupów w Rosji, braku funduszy na rozwój własnych statków powietrznych, władze w Kijowie zdecydowały się na znalezienie dostawców na Zachodzie. Obok czynników politycznych, ważnym elementem był także kontekst ekonomiczno-techniczny ‒ zachodni producenci śmigłowców mają w ofertach szeroki wybór konstrukcji mogących pełnić rozmaite zadania ukierunkowane bardziej na potrzeby służb ochrony porządku publicznego niż wojska. Także ich parametry techniczne i oferowane wsparcie logistyczne powodują większą atrakcyjność tych propozycji – wcześniej przejście z techniki wschodniej na zachodnią można było obserwować m.in. w przypadku lotnictwa pasażerskiego, gdy przewoźnicy zza żelaznej kurtyny rozpoczęli intensywne zakupy u zachodnich producentów, m.in. ze względu na ekonomię eksploatacji i dogodne wsparcie techniczne.
Jak już wskazano we wstępie, dostawcą „nowych” śmigłowców dla służb podległych ukraińskiemu MSW został koncern Airbus. Powyższy krok był związany z szeroką akcją lobbingową, w której uczestniczyły najwyższe władze w Paryżu, a także wsparcie finansowe – m.in. ostatni problem był czynnikiem, powodującym potrzebę podpisania porozumienia międzyrządowego 29 maja, które uruchamiało gwarantowany przez rząd w Paryżu kredyt na sfinansowanie całego (wartego około 555 mln EUR) programu. Dodatkowo rząd francuski jest formalnym dostawcą części zakontraktowanego sprzętu, o czym dalej.
Podpisana w maju umowa międzyrządowa wskazywała, że Ukraińcy zakupią 55 śmigłowców trzech typów – H225 Super Puma (będący cywilną odmianą H225M Caracal), H145 i H125. Szczegóły zostały upublicznione przy okazji podpisania kontraktu z producentem. Według dostępnych informacji, Ukraińcy otrzymają 21 H225, 10 H145 i 24 H125. Dodatkowo na terenie Ukrainy powstanie centrum szkolno-serwisowe, a dostawy rozpoczną się pod koniec bieżącego roku. 34 śmigłowce (wszystkie H145 i H125) powstaną od podstaw w zakładach Airbus Helicopters, natomiast H225 ‒ które formalnie sprzeda rząd Francji ‒ będą maszynami używanymi, które zostały wyprodukowane w latach 2007-12 na zamówienie firmy CHC Helicopters, globalnego operatora śmigłowców, oferującego swoje usługi na rynkach cywilnych i instytucjonalnych. Dwie katastrofy H225 Super Puma, należących do tej firmy (24 sierpnia 2013 r. w pobliżu Szetlandów i 29 kwietnia 2016 r. w pobliżu Turøy w Norwegii) zburzyły jej płynność finansową i doprowadziły do wdrożenia działań restrukturyzacyjnych, które miały uchronić firmę przed bankructwem. Jednym z ruchów było wycofanie z użycia większości z H225, które zwrócono w trybie pilnym firmom leasingowym, które ze względu na gwarancję francuskiego programu ubezpieczeń eksportowych, oddali je francuskim władzom. Pod koniec 2016 r. 21 maszyn, 18 w konfiguracji pasażersko-transportowej i 3 poszukiwawczo-ratowniczej SAR, zostało zmagazynowanych w południowej Francji. Jeszcze w 2016 r. rząd francuski podpisał umowę z firmą Avinco, której zlecił bieżącą obsługę maszyn i rozpoczęcie poszukiwań klientów skłonnych do ich zakupu. Ostatecznie te starania spełzły na niczym, a sprawę sprzedaży śmigłowców musiał wesprzeć rząd.
Zakup Super Pum ma pozwolić na wymianę używanych obecnie Mi-8, które najprawdopodobniej posłużą jako źródło części zamiennych dla wiropłatów pozostających w służbie w Siłach Zbrojnych Ukrainy. MSW ma obecnie na stanie ok. 20 maszyn tego typu, podzielonych pomiędzy Gwardią Narodową, Państwową Służbę Graniczną i Państwową Służbę Sytuacji Nadzwyczajnych. Obok zadań transportowych służą do misji poszukiwawczo-ratowniczych czy przeciwpożarowych.
Istotną nowością będą H145 i lekkie H125, które trafią najprawdopodobniej w pierwszej kolejności do Państwowej Służby Granicznej, Państwowej Służby Sytuacji Nadzwyczajnych i Narodowej Policji Ukrainy. Ta ostatnia formacja ma obecnie na stanie jednego Robinsona R44, który jest wykorzystywany do lotów patrolowo-dozorowych. H145, dzięki swym charakterystykom, mogą szybko zostać rekonfigurowane do innych zadań, co obecnie wykorzystują Ukraińcy z parą swoich starszych maszyn tego typu – obok transportu poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych, wspierają straż pożarną w gaszeniu pożarów z wykorzystaniem podwieszanego zasobnika na środki gaśnicze. Co warto w tym miejscu przypomnieć, H125 mają szanse trafić także do polskiej Policji ‒ był to jedyny śmigłowiec oferowany (poprzez firmę Heli-Invest Sp. z o.o. Sp.k.) w unieważnionym 30 kwietnia przetargu na trzy wiropłaty dla Komendy Głównej Policji, najprawdopodobniej zostanie także zaoferowany w nowym postępowaniu, ogłoszonym przez zamawiającego 21 lipca.
Lipcowy kontrakt na zakup śmigłowców koncernu Airbus otwiera nowy rozdział w historii ukraińskiego lotnictwa. Obecnie można mówić tylko o ich wdrożeniu w cywilnych służbach ochrony porządku publicznego, jednak w obecnej sytuacji Ukrainy można spodziewać się wykorzystania tych maszyn także do wsparcia sił prowadzących działania operacyjne we wschodniej części kraju. Dodatkowo pozytywna ocena w realizacji umowy oraz kolejne doświadczenia eksploatacyjne mogą doprowadzić w bliższej przyszłości do podjęcia podobnej decyzji o rozpoczęciu zakupów śmigłowców przez Ministerstwo Obrony Ukrainy. Jak pokazują ostatnie lata, koncern Airbus osiągnął już spore sukcesy w dostawach wiropłatów do sił zbrojnych państw Europy Centralnej (np. Węgry, H145) i Południowej (Serbia, H145), a także z pogranicza Europy Wschodniej oraz Azji (Kazachstan, H225M, H145).
Łukasz Pacholski
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu