Jak podało Centrum Zwalczania Dezinformacji, jednostka utworzona w ramach Dyrekcji ds. Komunikacji Republiki Turcji w celu zwalczania fałszywych wiadomości medialnych, pogłoski o zgodzie na przejście ukraińskich okrętów przez Bosfor są nieprawdziwe.
Centrum Zwalczania Dezinformacji (Dezenformasyonla Mücadele Merkezi) poinformowało, że twierdzenia niektórych mediów, iż „okręty przeciwminowe podarowane Ukrainie przez Wielką Brytanię mogły przepłynąć przez cieśniny tureckie do Morza Czarnego” nie jest prawdziwe. Republika Turcji natychmiast zakwalifikowała „specjalną operację wojskową”, jak Kreml nazywa najazd na Ukrainę, jako wojnę, i zgodnie z art. 19. Konwencji z Montreux w sprawie reżimu ruchu przez cieśniny (fr. Convention concernant le régime des détroits, pol. Konwencja o regulacji cieśnin), zamknęła je dla okrętów wojennych stron walczących, czyli Federacji Rosyjskiej i Ukrainy. Sojusznicy Ankary zostali poinformowani, że ukraińskie niszczyciele min nie będą mogły przejść przez cieśniny tureckie (Dardanele, Morze Marmara i Bosfor) do Morza Czarnego, dopóki wojna będzie trwała.
Okręty, o których mowa, to dwa niszczyciele min typu Sandown, sprzedane, nie podarowane, Kijowowi przez Londyn. Jednostki zostały wycofane z eksploatacji w Royal Navy. Czernihiw (M310) to dawny HMS Grimsby (M 108), zaś Czerkasy (M 311) służył pod brytyjską White Ensign jako HMS Shoreham (M 112). Nazwy ukraińskie nadano na cześć trałowców morskich projektu 266M Akwamarin-M sowieckiej budowy, służących w Siła Morskich Sił Zbrojnych Ukrainy (Wijśkowo-Morśki Syły Zbrojnych Sył Ukrajiny) do 2014 roku, kiedy to zostały przechwycone przez Rosjan atakujących Krym (dowódca Czernihiwa zdezerterował i poddał okręt okupantom). Bandery z tryzubem podniesiono na nich 2 lipca ubiegłego roku. Niedawno podpisano umowę serwisową tych jednostek.
Oświadczenie tureckiej administracji potwierdza przypuszczenia, że dwie korwety typu Ada, budowane w stoczni RMK Marine (pełna nazwa: RMK Marine Gemi Yapim Sanayii ve Deniz Tasimaciligi Isletmesi A.Ş.) w Tuzli w aglomeracji Stambułu, należącej do STM (Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Tic. A.Ş.) także zostaną zablokowane i nie przejdą na Morze Czarne. Stępkę pierwszej jednostki położono 7 września 2021 roku, zaś produkcję drugiej zainaugurowano w dniu wodowania okrętu prototypowego, czyli 2 października 2022 roku, już w toku rosyjskiej agresji na Ukrainę. Wówczas rozpoczęto cięcie stali do jej budowy. Zgodnie z dekretem prezydenta Wołodymyra Zełenskiego, korwetę nazwano Hetʹman Iwan Mazepa (F211). Nazwy drugiej nie ujawniono, ale nieoficjalnie podawana jest Het’man Pawło Skoropadski.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu