Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

tkMS dostarczy baterie litowo-jonowe do okrętów podwodnych

Okręt podwodny U34 typu 212A w bazie Eckernförde. Jeden z takich U-Bootów otrzyma baterię ogniw litowo-jonowych. Fot. Tomasz Grotnik

thyssenkrupp Marine Systems poinformował o podpisaniu umowy na dostawę baterii litowo-jonowych do okrętu podwodnego typu 212A, należącego do Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec.

W praktyce kontrakt pomiędzy Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacyjnego Bundeswehry (BAAINBw, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) a holdingiem thyssenkrupp Marine Systems zostal zwarty już 26 lipca bieżącego roku. W jego ramach niemiecki producent dostarczy kompletną baterię złożoną z modułów ogniw litowo-jonowych Li-Ion i zainstaluje ją w jednej z jam bateryjnych okrętu podwodnego typu 212A (w drugiej pozostanie obecna, konwencjonalna bateria kwasowo-ołowiowa), należącego do Deutsche Marine. Ma to nastąpić w ramach remontu planowego jednstki, na początku 2028 roku.

Dzięki sprawdzonej integracji i testom na prawdziwym okręcie podwodnym thyssenkrupp Marine Systems otrzyma tzw. certyfikat krajowej marynarki wojennej, który może być stosowany jako środek ograniczający ryzyko w przypadku istniejących i przyszłych projektów. Chodzi między innymi o zastosowanie tych baterii w niemiecko-norweskim programie 212CD (Common Design), jak też do modernizacji istniejących okrętów Deutsche Marine i klientów zagranicznych.

thyssenkrupp Marine Systems prowadził badania nad rozwojem własnego systemu baterii litowo-jonowych, między innymi pod kątem zastosowania w okrętach podwodnych, od 2015 roku. Zakończenie projektu we wrześniu 2023 roku zapewniło, że technologia ta może zostać zainstalowana na pokładzie takich jednostek w sposób cechujący się niskim ryzykiem, aby zwiększyć parametry okrętu w zanurzeniu.

Nowe baterie ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePO4) zostały opracowywane przez tkMS. Dostawcą samych ogniw jest francuska firma Saft. System został przetestowany wszechstronnie na lądzie, aby zapewnić niezbędny poziom bezpieczeństwa. Jamy bateryjne będą wyposażone w czujniki temperatury, systemy ppoż. itp. Każdy moduł jest chłodzony wodą słodką. W przypadku awarii chłodzenia, system może bezpiecznie pracować na poziomie 20% mocy. W ramach testów stwierdzono, że bez chłodzenia baterie mogą pracować „pełną parą” przez około 20 minut.

Wraz z nowymi modułami ogniw tkMS opracował system B-BMS (Battery-Battery Management System). Jest on przeznaczony do monitorowania pracy i stanu baterii oraz sterowania nimi. System cechuje nowoczesny interfejs człowiek–maszyna, podobny do stosowanego w smartfonach.

W porównaniu do dobrze znanych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, nowa bateria litowo-jonowa oferuje dwukrotnie dłuższą żywotność, znacznie wyższą pojemność elektryczną, większy zasięg okrętu przy maksymalnej prędkości. Przy tym czas ich ładowania jest krótszy niż starych baterii, a proces ten nie wymaga długotrwałego pływania pod chrapami, co stanowi ryzyko dla okrętu podwodnego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc