Na początku czerwca szwedzka Agencja Zamówień Obronnych (Försvarets materielverk, FMV) poinformowała o formalnym odbiorze pierwszych dziesięciu, spośród 22 zamówionych w 2021 r., nowych ciężkich lotniskowych samochodów ratowniczo-gaśniczych Rosenbauer Type II. Z kolei 4 czerwca w Uppsali, gdzie mieści się dowództwo Szwedzkich Sił Powietrznych (Flygvapnet), odbyło się ich przekazanie bezpośrednim użytkownikom. Pozostałe auta mają zostać dostarczone do końca tego roku.
Z punktu widzenia FMV nowe pojazdy powinny „stanowić nowoczesne uzupełnienie pozostałych pojazdów ratowniczych znajdujących się jednostkach sił powietrznych". Zamówienie obejmuje również bieżące wsparcie eksploatacji w postaci dostaw części zamiennych i serwisu, przekazania dokumentacji oraz szkoleń. Przed dostawą dział testowania i oceny FMV przeprowadził kompleksową kontrolę odbieranego taboru.
Wartość kontraktu, zawartego w marcu 2021 r., wynosi ok. 200 mln SEK (ok. 20 mln RUR). Zawiera on także opcję zamówienia kolejnych 22 pojazdów, co podwoiłoby wartość całego kontraktu.
Nowe auta ratowniczo-gaśnicze bazują na trzyosiowych podwoziach Scania z wydłużoną załogową kabiną i pojedynczym ogumieniem. Mają zastąpić obecne eksploatowane przez Flygvapnet tzw. Pojazdy Ratownictwa Typu II, które osiągnęły swój techniczny okres eksploatacji.
Obecnie na szwedzkich lotniskach wojskowych są używane trzy zasadnicze rodzaje pojazdów ratowniczych:
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu