Termin nadsyłania zgłoszeń upłynął 17 marca, w przesłanym komunikacie wymieniono wszystkich chętnych. Są to: Airbus Defence & Space (producent samolotów A330MRTT, eksploatowanych m.in. przez Wielką Brytanię, Arabię Saudyjską, Zjednoczone Emiraty Arabskie, a także zamówione przez Francję, Holandię, Singapur, Republikę Korei), Boeing Defence, Space & Security (producent KC-46A Pegasus budowane dla US Air Force, a będące w kręgu zainteresowania Japonii i Izraela), Elbit Systems Electro-Optics Elop Ltd., Embraer Defence & Security (producent samolotu KC-390), Wingstore Zofia Kiebała oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. wraz z IAI Ltd. Bedek Aviation Group z Izraela (oferującego przebudowy cywilnych Boeingów 767 do wersji MRTT).
Przypomnijmy, w ramach potrzeby operacyjnej pod kryptonimem Karkonosze, samoloty tej klasy mają realizować zadania transportu strategicznego, ewakuacji rannych (w tym wymagających intensywnej opieki medycznej) oraz tankowania w powietrzu. Jako priorytetowy rozważa się zakup bezpośredni w liczbie zapewniającej samodzielną realizację powyższych zadań, opcjonalnie rozważa się jednak także zakup usługi – w tym ostatnim przypadku Ministerstwo Obrony Narodowej pozostawia sobie furtkę w postaci (ponownego) przyłączenia się do europejskiej inicjatywy Holandii odnośnie budowy wspólnej jednostki wyposażonej w samoloty Airbus A330MRTT.
Według koncepcji po weryfikacji przesłanych zgłoszeń Inspektorat Uzbrojenia planuje rozesłanie, do wybranych podmiotów, oficjalne zapytanie o informację oraz formularz kosztów.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu