Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Stępka drugiej fregaty typu 31 – z polskim wkładem

Fot. Babcock

16 września w stoczni Babcock International Group w szkockim Rosyth położono stępkę fregaty HMS Active, drugiego okrętu typu 31 Inspiration, budowanego dla Royal navy.

Montaż bloków fregaty będzie przebiegał w nowo wybudowanej hali stoczniowej Venturer Hall, obok prototypowego HMS Venturer, który ma być zwodowany prawdopodobnie w pierwszym kwartale przyszłego roku. Stawiając nowy budynek, przewidziano możliwość symultanicznej produkcji dwóch 140-metrowych jednostek obok siebie.

Budowę HMS Active rozpoczęto od palenia blach w styczniu tego roku. W konstrukcji okrętu, w tym ceremonii położenia stępki wykorzystano trzy bloki dolnej części kadłuba, wyprodukowane w PGZ Stoczni Wojennej Sp. z o.o. w Gdyni. W trakcie scalania kadłuba Active’a mają być wykorzystane doświadczenia z produkcji prototypu, co powinno przyspieszyć i obniżyć koszty prac.

Fregaty typu 31 Inspiration, podobnie jak polskie jednostki projektu 106 Miecznik i indonezyjskie Merah Putih, bazują na projekcie komercyjnym Babcocka Arrowhead 140, mającym z kolei swoje korzenie w duńskiej fregacie Iver Huitfeld. Wszystkie trzy programy są już na etapie budów pierwszych jednostek (brytyjski już drugiej).

Wszystkie fregaty typu Inspiration wzięły swoje nazwy od poprzedników, którzy zapisali się w historii Royal Navy dzięki inspirującym działaniom i czynom. W przypadku HMS Active chodzi o poprzedni okręt, który ją nosił, a była to fregata typu 21 Amazon, uczestnicząca w konflikcie falklandzkim w 1982 roku na południowym Atlantyku.

Jako fregaty drugoliniowe, jednostki typu 31 będą wykorzystywane do patrolowania, działań antyterrorystycznych i antyprzemytniczych, po pomoc w razie klęsk żywiołowych. Każda z jednostek wyposażona będzie w trzy łodzie Pacific 24, niezbędne do prowadzenia działań inspekcyjnych, ratowniczych i antynarkotykowych, armatę automatyczną BAE Systems Bofors Mk 3 kalibru 57 mm i dwie armaty kalibru 40 mm tego samego producenta oraz system obrony powietrznej MBDA UK Sea Ceptor z pociskami CAMM. Pokład lotniczy może przyjąć śmigłowce wielkości ciężkiego Boeing CH-47 Chinook. Typowa załoga będzie liczyła nieco ponad 100 osób, ale na pokładzie będą miejsca dodatkowe – zwłaszcza dla oddziałów Royal Marines – łącznie nawet dla 187 osób.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc