13 listopada Ministerstwo Obrony Singapuru poinformowało o zakończeniu eksploatacji samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-135R Stratotanker, które zostały zastąpione przez Airbus A330MRTT.
Maszyny były eksploatowane przez 112. Eskadrę Sił Powietrznych tego współczesnego polis. Cztery egzemplarze zostały zakupione w 1997 roku z nadwyżek sprzętowych US Air Force i przed dostawą zostały poddane modernizacji do standardu KC-135R. Dostawy rozpoczęły się w 1999 roku, a pierwszy z nich trafił do Singapuru w 2000 roku. W latach 2004-2008 stanowiły kontyngent singapurski wspierający międzynarodową koalicję pełniącą zadania stabilizacji sytuacji w Iraku oraz Afganistanie – łącznie KC-135R wykonały ponad 300 lotów operacyjnych tankując ponad 1400 samolotów koalicji.
Od tego czasu pełniły zadania związane ze wsparciem kontyngentów lotniczych w charakterze maszyny tankowania powietrznego oraz przewozu niezbędnego wyposażenia naziemnego. Dodatkowo spełniały mniej medialne funkcje – wsparcia działań humanitarnych, wśród nich można wymienić udział w operacji wsparcia po tsunami w 2004 roku, powodzi w Tajlandii w 2011 roku, trzęsieniu ziemi w Nowej Zelandii w tym samym roku. W 2000 roku pełniły zadania maszyn ewakuacji medycznej transportując poszkodowanych lotu SQ006 w Tajpej na Tajwanie do szpitali w Singapurze.
W lutym 2014 roku Ministerstwo Obrony Singapuru podpisało kontrakt na sześć A330MRTT, które zostały wybrane w międzynarodowym postępowaniu przetargowym. W pokonanym polu znalazł się Boeing z KC-46A Pegasus. Pierwszy A330MRTT został dostarczony we wrześniu 2018 roku.
(ŁP) | Foto: Siły Powietrzne Singapuru |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu