Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Singapur odbiera kolejne śmigłowce CH-47F, które zastępują CH-47D

Singapur posiada 10 śmigłowców CH-47SD (na zdjęciu), które uzupełniać będzie flota szesnastu CH-47F. Fot. RSAF

Podczas odbywającego się w Singapurze w dniach 14–18 lutego br. salonu lotniczego „Singapore Air Show 2022” dowódca singapurskich siły powietrznych (RSAF) Maj. Gen. Kelvin Khong potwierdził informację o rozpoczęciu stopniowego wycofywania śmigłowców Boeing CH-47D Chinook. Zastępowane są one sukcesywnie przez nowe egzemplarze CH-47F.

W 2015 r. Singapur ogłosił plan zakupu zarówno śmigłowców transportowych Boeing CH-47F jak i Airbus Helicopters H225M. W listopadzie 2016 r. podpisano odpowiednie umowy z obydwoma koncernami, nie ujawniając jednak liczby pozyskiwanych śmigłowców. W 2020 r. okazało się, że według cywilnych numerów rejestracyjnych nadawanych przez amerykańską federalną administrację lotnictwa (FAA), Boeing buduje dla Singapuru 16 śmigłowców transportowych CH-47F. Pierwszy z nich został oblatany najprawdopodobniej w lipcu 2020 r. Dostawy dla Singapuru Boeing rozpoczął w maju 2021 r.

Pierwszy egzemplarz CH-47F dla Singapuru sfotografowany w lipcu 2020 r. podczas testów w porcie lotniczym Wilmington Airport w Delaware. Fot. Vincent Games/Scramble.nl

CH-47F dostarczane są w pierwszej kolejności do australijskiego centrum szkoleniowego lotnictwa armii w Oakey. Od 1996 r. singapurskie siły powietrzne szkolą w Oakey załogi śmigłowców AS332 Super Puma. Szkolenie singapurskich załóg śmigłowców Chinook realizowane było w Stanach Zjednoczonych – w bazie szkolenia rezerw lotniczych sił zbrojnych Grand Prairie AFRC w Teksasie. Jednakże w czerwcu 2018 r. Singapur przeniósł swój pododdział „Peace Prairie” wraz z sześcioma śmigłowcami CH-47D również do Oakey. Wraz z przeniesieniem CH-47D do Australii RSAF rozpoczęły wycofywanie śmigłowców Super Puma. W Oakey ma stacjonować dziesięć CH-47F, które stopniowo zastąpią CH-47D. Pozostałe sześć egzemplarzy będzie bazować w Singapurze. Pierwszy CH-47F został dostarczony do Singapuru w styczniu br.

W 1994 r. Singapur zakupił sześć CH-47D. W 1998 r. ich flotę powiększono o 10 egzemplarzy CH-47SD. Wersja CH-47SD posiada m.in. w elektroniczny system sterowania pracą silników, tzw. szklany kokpit, powiększone sponsony boczne mieszczące zbiorniki paliwa oraz zamontowany na przodzie kadłuba radar. CH-47F budowane dla Singapuru również zostały wyposażone w stację radiolokacyjną oraz powiększone zbiorniki paliwa. Pod dziobem zainstalowano stacje optoelektroniczną pracującą w podczerwieni. Singapurskie CH-47F posiadają zintegrowany pakiet obrony własnej firmy Elbit Systems. Składa się on z laserowych i elektronicznych systemów przeciwdziałania, systemu ostrzegania o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną (RWR), jak również wyrzutniki przeciwradiolokacyjnych i termicznych nabojów zakłócających. Śmigłowce wyposażono też w satelitarny system łączności, z anteną zamontowaną na grzbiecie.

Jak na razie Singapur nie planuje wycofania śmigłowców transportowych CH-47SD. Oznacza to, że przynajmniej przez pewien czas, będzie użytkował flotę 26 śmigłowców typu Chinook.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc