8 maja koreańskie linie lotnicze Korean Air poinformowały w swoim sprawozdaniu o zawarciu umowy z amerykańską firmą Sierra Nevada Corp. w sprawie sprzedaży pięciu samolotów pasażerskich Boeing 747-8i.
Transakcja ma wartość 674 mln USD i stanowi element modernizacji floty pasażerskiej koreańskiego przewoźnika. Jednocześnie stanowi to klucz do zagadki dotyczącej źródła pochodzenia maszyn, które posłużą jako platformy dla nowych maszyn dowodzenia dla US Air Force. Departament Obrony Stanów Zjednoczonych podpisał umowę z Sierra Nevada Corp. w powyższej sprawie 26 kwietnia bieżącego roku. Docelowo liczba następców E-4B Nightwatch może liczyć do ośmiu sztuk. W ramach I fazy mowa o egzemplarzu prototypowym oraz jednym seryjnym – ze względu na wymagania wiadomym było, że jedyną platformą spełniającą wymagania jest 747-8, którego produkcja zakończyła się.
Z tego też powodu jedynym źródłem pozyskania platform jest cywilny rynek wtórny. Przedstawiciele Sierra Nevada Corp. wielokrotnie zapewniali, że dysponują możliwością zakupu odpowiedniej liczby samolotów i ich późniejszą przebudową bez wskazania źródła pochodzenia.
Korean Air zamówił, w grudniu 2009 roku, dziesięć pasażerskich 747-8i, których dostawy zrealizowano w latach 2015-2017. Spośród nich jeden trafił (w formie leasingu długoterminowego) do Sił Powietrznych Republiki Korei i pełni zadania maszyny transportu rządowych VIP. Ich miejsce we flocie przewoźnika mają zajmować szerokokadłubowe samoloty nowej generacji – Boeing 787-10 oraz Airbus A350.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu