31 maja Wojska Lądowe Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej poinformowały o symbolicznym rozpoczęciu produkcji pierwszych kołowych transporterów opancerzonych dla nich przeznaczonych.
Decyzja o zakupie transporterów zapadła w marcu 2018 r., zaś umowę o wartości 2,8 mld GBP podpisano ponad rok później, pod koniec 2019 r. (patrz WiT 12/2019). Właściwa realizacja umowy zawartej między Ministerstwem Obrony Wielkiej Brytanii i konsorcjum ARTEC (producent GTK Boxer, zrzesza firmy Krauss-Maffei Wegmann i Rheinmetall) ruszyła pod koniec 2020 r.. Pierwsze prototypy odmiany brytyjskiej powstaną w zakładach Rheinmetalla w Kassel w Niemczech. Będą jednak zawierać komponenty dostarczone przez Wielką Brytanię, jak uzbrojenie, system zarządzania polem walki itd. Także pierwsze pojazdy seryjne zostaną wyprodukowane w Niemczech. Jednak zdecydowana większość z ponad 500 zamówionych pojazdów powstanie w zakładzie spółki joint venture RBSL (patrz WiT 2/2019) w brytyjskim Telford. Produkcja tam ruszyć ma w 2023 r., zaś pierwsze dostawy pojazdów dla British Army planowane są już na koniec 2022 r. ‒ będą to zatem pojazdy produkcji niemieckiej. Produkcja Boxerów w Wielkiej Brytanii zapewnić ma około 1000 miejsc pracy, głównie w zakładach RBSL i WFEL.
British Army otrzyma wozy w czterech wersjach: transportera piechoty, wozu dowodzenia, wozu ewakuacji medycznej i transportera opancerzonego. Najprawdopodobniej realizacja zamówienia zostanie przyspieszona, a samo zamówienie powiększone ze względu na konieczność zastąpienia bojowych wozów piechoty Warrior Boxerami ‒ możliwy jest zakup łącznie nawet 1500 wozów. Z tego samego powodu przewidywane jest również wzmocnienie uzbrojenia brytyjskich Boxerów, a ponadto producenci przygotowują własne oferty, by zainteresować brytyjskich wojskowych swoimi wariantami.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu