8 grudnia rosyjski holding Russkije Wiertaliotnyje wystosował komunikat w sprawie bezprawnych (zdaniem Rosjan) prac remontowo-naprawczych przy wielozadaniowych śmigłowcach rodziny Mi-17 należących do afgańskich sił bezpieczeństwa, które są prowadzone na terytorium Ukrainy.
Zgodnie z informacjami prace naprawcze prowadzone bez certyfikatów producenta mogą narazić na szwank zdrowie i życie żołnierzy afgańskich, a także wspierających ich Amerykanów. Powodem wystosowania komunikatu jest informacja, że pierwsze dwa afgańskie Mi-17 zostały dostarczone do ukraińskich zakładów naprawczych (Motor-Sicz oraz Aviakon) w celu przeprowadzenia niezbędnych prac. Holding Russkije Wiertaliotnyje wskazuje, że tego typu nieautoryzowane prace powodują, że producent nie może być pociągnięty do odpowiedzialności za (ewentualne) przyszłe incydenty z naprawianymi na Ukrainie śmigłowcami. Stosowna informacja ma zostać przekazana wszystkim władzom lotniczym.
Zdaniem Rosjan, ukraińskie podmioty nie posiadają kompetencji do prowadzenia prac przy śmigłowcach Mi-17 należących do Afganistanu. Ma to związek m.in. brakiem dokumentacji technicznej i remontowej, niskim poziomem doświadczenia oraz wykorzystaniem części zamiennych pochodzących z nieznanych źródeł, a także brakiem kontroli ze strony producenta.
Powyższy komunikat to najprawdopodobniej kolejny element rosyjsko-ukraińskiej cichej wojny związanej z ochłodzeniem stosunków dyplomatycznych po 2014 roku. W jego ramach obie strony zerwały kooperację przemysłową w programach wojskowych oraz cywilnych, czego skutkiem było m.in. katastrofalna sytuacja zakładów lotniczych Antonow czy też opóźnienia w programie budowy fregat rakietowych dla rosyjskiej floty.
Obecnie liczba podmiotów certyfikowanych przez rosyjskich producentów do realizacji usług naprawczo-remontowych śmigłowców w Europie jest niewielka. W przypadku obszaru Unii Europejskiej mowa wyłącznie czeskich LOM Praha.
W przypadku śmigłowców Mi-17 w Afganistanie, były one sukcesywnie kupowane dla afgańskich służb bezpieczeństwa w ramach amerykańskiego programu pomocy wojskowej. Po ochłodzeniu stosunków dyplomatycznych, Amerykanie zdecydowali się na ograniczenie eksploatacji wiropłatów produkcji rosyjskiej i rozpoczęli dostawy Sikorsky UH-60A+ Black Hawk pochodzących z zasobów US Army.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu