27 lipca na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie odbyła się uroczystość pożegnania samolotów szkolno-treningowych TS-11 Iskra eksploatowanych przez Siły Powietrzne.
Była to pierwsza polska konstrukcja lotnicza napędzana silnikiem odrzutowym, która została wdrożona do produkcji i eksploatacji w Polsce. Przez ponad 58 lat Iskry służyły do szkolenia kolejnych pokoleń pilotów wojskowych, a także stanowiły trzon zespołu akrobacyjnego Biało-Czerwone Iskry, który przez lata był ambasadorem Sił Powietrznych w kraju i na świecie.
W procesie szkolenia pilotów maszyn odrzutowych TS-11 Iskra została zastąpiona przez samoloty szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Bielik. W trzech transzach Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło szesnaście egzemplarzy, ostatnie cztery mają trafić do 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie do końca października bieżącego roku – obecnie cała czwórka jest już przygotowywana do odbioru w zakładach producenta we Włoszech i nic nie wskazuje na opóźnienie powyższego harmonogramu.
Produkcja TS-11 Iskra była prowadzona w zakładach WSK PZL Mielec w latach 1963-1987. Łącznie zbudowano 424 egzemplarze, z których część wyeksportowano do Indii (wycofano je z eksploatacji w grudniu 2004 roku). W Polsce zadania szkolno-treningowe zakończono w grudniu 2020 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu