Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Samoloty szkolno-treningowe TS-11 Iskra przechodzą do historii Sił Powietrznych

Iskry zakończyły szkolenie pilotów samolotów bojowych. Ich następcami są M-346 Bielik. Fot. DGRSZ

9 grudnia Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o niezwykłej uroczystości na terenie 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie - symbolicznemu przekazaniu zadań szkolenia lotniczego z samolotów szkolno-treningowych TS-11 Iskra na Leonardo M-346 Bielik.



Uroczystość powiązana była z ostatnim lotem szkoleniowym samolotu TS-11 Iskra w szarym malowaniu, który nosił numer 2001. Wśród gości znalazł się I Zastępca Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych generał broni pilot Jan Śliwka.

W Polsce przez wiele lat był to podstawowy samolot szkolenia pilotów odrzutowych maszyn bojowych. Dodatkowo był eksploatowany jako maszyna treningowa w jednostkach bojowych. Obecnie proces szkolenia w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie został zmodyfikowany i obejmuje loty na odrzutowych maszynach Leonardo M-346 Bielik (obecnie dwanaście, a do końca października 2022 roku producent dostarczy cztery kolejne). Pierwsza grupa podchorążych, licząca czterech pilotów, przeszła praktyki w 2019 roku, a w bieżącym roku szkolenie obejmowało sześciu - byli to jednocześnie pierwsi studenci, którzy nie mieli za sobą szkolenia na TS-11 Iskra. W przyszłości będą pilotować wielozadaniowe F-16C/D Jastrząb, a po wdrożeniu systemu szkolenia, ośrodek w Dęblinie ma także szkolić pilotów F-35A Lightning II.


Poza zadaniami szkolno-treningowymi samoloty TS-11 Iskra są eksploatowane przez zespół akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry. Ta funkcja ma zostać utrzymana jeszcze przez najbliższe miesiące. Ma to związek z umową, zawartą w bieżącym roku pomiędzy Wydziałem Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej oraz Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A. w sprawie realizacji usługi kompleksowej obsługi technicznej odrzutowych samolotów szkolno-treningowych TS-11 Iskra.

Samoloty TS-11 Iskra były produkowane przez polski przemysł lotniczy w latach 1963-1987. Łącznie powstały 424 egzemplarze, część z nich trafiła do Indii – jedynego eksportowego użytkownika Iskier (wycofane z eksploatacji w 2004 roku).



Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc