2 grudnia rząd Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej zaprezentował „Strategię Przemysłu Obronnego – oświadczenie o intencjach”, wskazującą na priorytety w przedmiotowej dziedzinie.
Zgodnie z dokumentem „Defence Industrial Strategy ‒ Statement of Intent”, brytyjskie władze mają na celu wprowadzenie takich zmian w przemyśle obronnym, które zapewnią mu silną pozycję rynkową i odpowiednio odporne łańcuchy dostaw (od najprostszych komponentów, jak stal, począwszy). Cały dokument został podzielony na kilka części tematycznych, wskazujących na kluczowe zagadnienia, jakimi zajmie się przyszła „Strategia Przemysłu Obronnego”.
Część pierwsza dotyczy celu strategicznego samego powstania „Strategii Przemysłu Obronnego – oświadczenia o intencjach”. Celem tym jest zapewnienie, że kluczowe zagadnienia związane z bezpieczeństwem narodowym i gospodarką Wielkiej Brytanii są zgodne. Według deklaracji brytyjskiego rządu, sprawny przemysł obronny równolegle zapewni dobrobyt Brytyjczykom i zwiększy odporność, samodzielność i zdolność odstraszania militarnego. W tym celu brytyjska zbrojeniówka ma być w przyszłości „lepsza” (oznacza to zwiększenie zdolności produkcyjnych, poprawę innowacyjności i skrócenie terminów dostaw – brytyjski przemysł zbrojeniowy ma być motorem wzrostu brytyjskiej gospodarki), „bardziej zintegrowana” (poprzez partnerstwo sił Zbrojnych z przemysłem, związkami zawodowymi oraz sojusznikami), „bardziej innowacyjna” (przyspieszenie wdrażania nowych rozwiązań i technologii ma zwiększyć tempo dostaw nowatorskich rozwiązań dla brytyjskich sił zbrojnych oraz napędzać rozwój bazy naukowo-technicznej także poza sektorem obronnym) i „bardziej odporna” (dosł. „ponieważ potęga sił zbrojnych jest tak duża, jak duży jest nasz sektor obronny, a agresja jest skierowana przeciwko brytyjskiemu przemysłowi (…) i Brytyjczykom, a nie tylko przeciwko siłom zbrojnym”).
Część druga dotyczy kontekstu strategicznego. Co oczywiste, wyznaczają go wojna na Ukrainie, walki na Bliskim Wschodzie i „aktywne działania agresywnego sojuszu przeciw brytyjskim interesom i wartościom”. Ukraina ma pozostawać w centrum uwagi, co oznacza, że wysiłki Londynu muszą być ukierunkowane równolegle na zapewnienie sobie zdolności i wsparcie Ukrainy. Konieczny jest dalszy wzrost wydatków obronnych do 2,5% PKB, także w celu nadrobienia zaległości powstałych przez ostatnie półtora dekady. Wojna na Ukrainie niesie za sobą szanse związane chociażby z procedurami, m.in. z mobilizacją gospodarki. Nowe warunki wymagały opracowania nowej strategii dla przemysłu, nie tylko obronnego, bowiem poprzednia pochodziła z 2021 r., a więc sprzed wojny na Ukrainie (czy też, jak chcą niektórzy, sprzed drugiej „gorącej” fazy). Nowa strategia zachowuje elementy poprzedniej, które zostały uznane za wartościowe (m.in. samodzielność w zakresie „broni strategicznych”, tj. broni i napędów jądrowych, w cyberprzestrzeni i kryptografii).
Część trzecia wskazuje na konieczność rozwoju. W niej określono, na podstawie kolejnego dokumentu („Industrial Strategy Green Paper”), konieczność stymulowania inwestycji i aktywności w sektorach napędzających rozwój oraz innowacje. Maksymalizacja wzrostu gospodarczego i w zakresie zdolności ma być osiągnięta przez: zwiększenie lokalnych korzyści płynących z wydatków na obronność w kontekście wysoko wykwalifikowanych oraz dobrze płatnych miejsc pracy, inwestycje w nowe rozwiązania (sztuczna inteligencja, komputery kwantowe, sektor kosmiczny), szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników w celu zwiększenia produktywności, wsparcie eksportu. Ponadto sektor prywatny ma mieć ułatwione warunki inwestycyjne.
Czwarta część traktuje o istniejących problemach. Wśród nich wskazano: brak spójności strategicznej w obrębie inwestycji obronnych, niską efektywność wydatków obronnych, spadek udziału brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego w globalnym eksporcie, ograniczone umiejętności siły roboczej na wszystkich poziomach, zbyt wolne wdrażanie opracowywanych nowych rozwiązań do produkcji, brak długoterminowych partnerstw i instytucji nimi zarządzających oraz wąskie gardła inwestycyjne.
Część piąta dotyczy priorytetów związanych z nową strategią. Są to: ustalenie priorytetów dla brytyjskich przedsiębiorstw w zakresie inwestycji obronnych, tworzenie instytucji ukierunkowanych na współpracę między rządem a przemysłem, pewność i stabilność polityki obronnej, zwiększenie tempa zamówień dotyczących nowatorskich rozwiązań, wykorzystanie zamówień obronnych do generowania dobrobytu, odstraszanie za pomocą zdolności przemysłowych. Ich realizacja będzie możliwa po dokładnym określeniu aktualnego stanu brytyjskiego przemysłu zbrojeniowego, jego ambicji oraz możliwości rozwoju w kontekście pozycji Wielkiej Brytanii na świecie i możliwości całego państwa.
Szósta część dotyczy konieczności opracowania nowych warunków partnerstwa z przemysłem i pracownikami. Oznaczać ma to stworzenie instytucji stymulujących aktywną współpracę władz i biznesu na różnych szczeblach, długoterminowo i w oparciu o zaufanie między stronami. Między innymi firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw mają otrzymać ułatwiony dostęp do Wspólnej Rady Przemysłu Obronnego (zastąpi Forum Dostawców Obronnych) przy resorcie obrony. Poszerzony zostanie też udział uczelni i związków zawodowych. Nowa instytucja miałaby poprawić efektywność ekonomiczną za sprawą przyspieszenia wymiany informacji między członkami rady, poprawy koordynacji wysiłków itp.
Nowa „Strategia…” zostanie opublikowana pod koniec wiosny 2025 r. z przewidywanym terminem obowiązywania do 2035 r. Będzie stanowić sektorową część szerszej „Strategii Przemysłowej Rządu”. Władze brytyjskie zaprosiły zainteresowane podmioty do udziału w tworzeniu docelowego dokumentu. Dzięki konsultacjom z sektorem zbrojeniowym i ośrodkami naukowymi strategia ma być bardziej pełna i przez to skuteczniejsza.
Dokument do pobrania: https://www.gov.uk/government/publications/defence-industrial-strategy-statement-of-intent
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu