16 marca Prezydent Andrzej Duda poinformował, że Polska przekaże Ukrainie przynajmniej część posiadanych przez Siły Powietrzne samolotów myśliwskich MIG-29.
Powyższa informacja została upubliczniona w czasie spotkania z Prezydentem Republiki Czeskiej. Jak wskazano na konferencji prasowej, pierwsze cztery egzemplarze zostaną wysłane na Ukrainę w ciągu najbliższych dni, a kolejne będą sukcesywnie przekazywane po przejściu planowanych prac obsługowych i remontów. Jak zaznaczył Prezydent Duda, mowa o samolotach, które miały bogatą historię – są to bowiem egzemplarze zamówione przez Niemiecką Republikę Demokratyczną, po zjednoczeniu państw niemieckich trafiły do Luftwaffe i były intensywnie eksploatowane w charakterze m.in. maszyn-agresorów na ćwiczeniach NATO. Ostatecznie 22 egzemplarze trafiły do Polski na początku bieżącego wieku – pozwoliły na przezbrojenie (obecnej) 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Część z nich posłużyła także jako źródło części zamiennych do utrzymania floty w linii – ostatecznie w eksploatacji znajdowało się około dwunastu z nich.
Wobec braku decyzji o ich modyfikacji do standardu MiG-29M (co uczyniono z egzemplarzami należącymi do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego) wiadomo było, że będą pierwszymi do wycofania. Ostatecznie podpisanie, we wrześniu 2022 roku, kontraktu na zakup 48 samolotów KAI FA-50 Fighting Eagle doprowadziło do przeniesienia MiG-ów-29M z Mińska Mazowieckiego do Malborka, a tym samym stopniowe wycofywanie używanych dotychczas maszyn. Nieoficjalnie pierwsze cztery wycofano z linii już w ostatnim kwartale ubiegłego roku z przeznaczeniem na części zamienne.
Jak wskazał Prezydent Andrzej Duda, luka sprzętowa po wycofanych MIG-ach zostanie wypełniona dostawami już zamówionych samolotów bojowych. Poza 48 FA-50 Fighting Eagle mowa o 32 Lockheed Martin F-35A Lightning II. Dodatkowo cały czas Ministerstwo Obrony Narodowej wskazuje możliwość zakupu kolejnych 32 myśliwców przewagi powietrznej – w tej kwestii potencjalnymi dostawcami mogą być Boeing (F-15EX Eagle II), Europfighter GmbH (Eurofighter) bądź Lockheed Martin (kolejne F-35A Lightning II bądź F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Za ile ?
Bardzo pilną sprawą powinno być obecnie zmodernizowanie całej naszej floty F-16 do najnowszego standardu F16V Block 70/72 a także zakup przynajmniej eskadry nowych F-16 tej najnowszej wersji. Przy tej okazji można zadbać o utworzenie regionalnego centrum obsługi tych maszyn w WZL Bydgoszcz rozszerzając kompetencje tych zakładów i zabezpieczając sobie transfer technologii.