6 września amerykański Departament Obrony podał do publicznej wiadomości szczegółowy kosztorys ostatnich dwóch umów na budowę niszczycieli typu DDG 51 Arleigh Burke Flight III.
Przedstawiony dokument ujawnia wartość zawartych 1 sierpnia bieżącego roku umów z dwoma największymi amerykańskimi koncernami stoczniowymi tj. Huntington Ingalls Industries Ingalls Shipbuilding Division (HII) oraz General Dynamics Bath Iron Works (BIW) na budowę łącznie aż 10 niszczycieli typu Arleigh Burke w latach finansowych (FY) 2023 – 2027), co ma kosztować amerykańskiego podatnika 14,58 mld USD, czyli ok. 1,46 mld USD za jeden okręt. Spośród tej liczby siedem okrętów zbudowanych zostanie w HII (w tym dwa w bieżącym roku finansowym, jeden w 2024, dwa kolejne w 2025 oraz po jednym w 2026 i 2027 roku), podczas gdy pozostałe trzy powstaną w BIW (po jednym w latach finansowych 2023, 2024 oraz 2026).
Wszystkie te okręty zbudowane zostaną w najnowszej ich odmianie znanej jako Flight III. Pierwszym niszczycielem tej transzy jest przekazany US Navy 30 czerwca 2023 roku USS Jack H. Lucas (DDG 125). Obecnie w stoczni HII w Pascagouli w stanie Missisipi w różnej fazie znajdują się kolejne cztery okręty tego typu, tj. Ted Stevens (DDG 128), którego chrzest zaplanowany jest na bieżący miesiąc, a także Jeremiah Denton (DDG 129), George M. Neal (DDG 131) oraz Sam Nunn (DDG 133). Z kolei w stoczni Bath Iron Works w miejscowości Bath w stanie Maine w budowie znajduje się sześć niszczycieli w tym trzy należące do odmiany Flight IIA Technology Insertion (TI), będącej przejściową pomiędzy Flight II i Flight III, tj.: John Basilone (DDG 122), Harvey C. Barnum Jr. (DDG 124, zwodowany 29 lipca) i Patrick Gallagher (DDG 127), a także trzy w odmianie Flight III, tj.: Louis H. Wilson Jr. (DDG 126), William Charette (DDG 130) oraz Quentin Walsh (DDG 132).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu